Eén voor allen, allen voor één

Lizzzy 18 maart 2023
Vriendinnen Petra, Manon en Juliet zijn als zeventienjarigen getuige van de moord op een hoertje. Ze kennen de dader, Peter-Paul, uit het dorp. De meiden durven niet naar de politie, uit angst voor de invloed van de rijke familie van Peter-Paul en de reactie van hun eigen ouders. Ze besluiten hun mond te houden. Vijftien jaar later belt Manon, die inmiddels rechercheur is, haar vriendin Juliet om te vertellen dat Peter-Paul is verongelukt. Juliet keert terug naar haar geboortegrond op de Veluwe om het verleden af te sluiten, maar dat had ze beter niet kunnen doen…

“Eén voor allen, allen voor één!”
Alexandre Dumas

Zusterschap in de vorm van vriendinnen die als familie voelen. Zo hecht dat je alles voor de ander over hebt. Zelfs het verzwijgen van een moord waar jullie samen getuige van zijn geweest.

We beginnen het verhaal in 2008, waarin we eerst kennis maken met Peter-Paul en zijn verloofde Mariëlle. Zij ontmoet al gauw zijn studiemaatjes, waaronder Christiaan en Jan-Willem. In dit eerste hoofdstuk lees je gelijk hoe Peter-Paul is verongelukt.

Vervolgens maken we alles vooral mee vanuit het verhaal van Juliet. Zij groeit op in een streng gelovig gezin, waar ze dagelijks op school mee gepest wordt. Wanneer op haar twaalfde Manon het voor haar opneemt, zijn ze vanaf dan onafscheidelijk. Petra was al bevriend met Manon, een drie-eenheid is ontstaan.

Er wordt af en toe heen en weer gesprongen naar het verleden. Zowel bij de vrouwen als bij de mannen. Deze hebben eenzelfde soort broederschap onderling.
Alle karakters, waaronder de man van Juliet, zijn op een of andere manier met elkaar verbonden. Gaandeweg het verhaal worden de onderlinge verhoudingen en verbanden steeds duidelijker. Zowel voor de lezer als voor de karakters zelf.

Het verhaal leest vlot weg en er zit voldoende spanning in. De karakters zijn goed omschreven en makkelijk uit elkaar te houden. Het zijn er relatief veel, maar er was geen moment waarop ik bij het tegenkomen van een bepaalde naam, niet meer wist wie dit precies was. Erg sterk neergezet. Het slot zit goed in elkaar en het verhaal is rond en af. Wat onverwachte wendingen maken het leesplezier compleet. Deze heb ik met erg veel plezier en binnen korte tijd uitgelezen. Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht van een boek vanuit de Crime Compagnie.

Meer recensies van Lizzzy