Hedendaagse humor: helder, heerlijk en hilarisch!

Lizzzy 21 juni 2022
Ook dat nog – Anya Niewierra & Merel Godelieve

Een vrolijke dagboekroman over drie generaties vrouwen.

Auteur Anya Niewierra was mij al bekend, doordat ik helemaal weg was van ‘het bloemenmeisje´. Ook ligt ‘de camino’ nog met smart op mij te wachten op mijn nachtkastje. In dit verhaal bewijst Merel Godelieve dat schrijven in je genen kan zitten. Samen hebben moeder en dochter een heerlijk boek geschreven. Degene die mij kennen, weten dat ik een fervent thriller lezer ben. Om de ellende en wreedheid te doorbreken, lees ik tussendoor feelgood. En door dit boek voelde ik mij zeker goed. Bij dit verhaal had ik continu een grijns op mijn gezicht, grinnikte ik regelmatig en ontsnapte mij soms een harde lach. Tot schrik van mijn man, want ik lees verhalen op mijn e-reader altijd liggend in bed voordat we gaan slapen. Vooral de kijk op de wereld en de uitspraken van dochter Maddy kietelden vaak mijn lachspieren.

Drie vrouwen in drie verschillende levensfases. Moeder Roos is sinds drie jaar gescheiden en woont in een klein appartement waar ze geniet van haar vrijheid, rust en algehele saaiheid. Dan staat dochter Madelief ineens weer op de stoep met haar koffer vol rommel en een gebroken hart. Op aanraden van Roos, begint ook zij aan een dagboek om alle ellende te kunnen verwerken. Dan hebben we nog hippie oma Loes, die na het breken van haar heup in een zorgcomplex woont vol met ‘wandelende graftakken’. Ook zij kruipt in de pen om haar activistische aard te voeden met het schrijven over de waardeloze stereotypering van ouderen.

Geschreven in dagboekstijl met korte hoofdstukken. Binnen drie avonden was het boek uit en mijn nachtrust een paar uur minder. Echt niet weg te leggen. Ik sluit af met de vijf h’s. Hedendaagse humor; helder, heerlijk en hilarisch.

Meer recensies van Lizzzy