Vermeer vermist?

Lizzzy 10 mei 2024
Wanneer Rik Wolters helemaal alleen overblijft, zonder gezin en zonder baan, besluit hij om eens tijd voor zichzelf te nemen.
Er is altijd wel iets te klussen op boerderij ‘de Heikant’.

“Mijn hart was leeg en mijn portemonnee was vol.”

Vol enthousiasme begint Rik te klussen, maar dit zwakt al gauw af, totdat hij zichzelf vooral zappend en drinkend voor de buis vind.
Met kerst merkt zijn dochter Claire zijn slechte gezondheid op.
De week na kerst tijdens het opruimen van de kerstversiering stuit hij op zijn stamboomdossier. Geïntrigeerd door de mysterieuze naam Lamboij, voorheen zijn familienaam, pakt hij een oude hobby weer op.
Gedreven door de opmerking van zijn dochter, besluit hij er flink werk van te maken.

Het stamboomonderzoek start in het Gelders Archief van Arnhem en leidt hem vervolgens naar het stadsarchief in Den Hoorn. Hier ontmoet hij tv-persoonlijkheid Sandra Molenaars. Zij is op dat moment bezig met onderzoek voor een mogelijk nieuwe tv-serie. Aangezien Rik de enige aanwezige is, raken ze in gesprek over zijn stamboomonderzoek. Hij belooft Sandra op de hoogte te houden als hij iets interessants vindt.

De namen lopen van Lamboij, naar Lambiotte om vervolgens bij de zwager van Johannes Vermeer, Willem Bolnes uit te komen. In een getuigschrift ontbreken wat objecten, waaronder een schilderij.
Een vermissende Vermeer?

Reden genoeg voor een pakkende documentaire.

Samen met de filmcrew, gaat Rik verder op zoek naar dit mysterieuze ontbrekende schilderij.

Er start een zoektocht waarbij kunstgeschiedenis, criminaliteit, intriges en historie hand in hand gaan.
Luchtig en verbeeldend omschreven worden we meegenomen in het verhaal.
Waarbij het slot je zeker zal verrassen.

Ik heb het verhaal met veel plezier gelezen. Heb je interesse in kunst, geschiedenis en genealogie. Dan is dit boek zeker een aanrader!

Meer recensies van Lizzzy