Jongeren en klimaat

Looneybooks79 10 juli 2024

Deze maand juli is het thema van de eerste week boeken en strips: klimaat(verandering)... na 'De Doedelzak van Mac Reel' komt deze verzameling van dystopische verhalen die allemaal wel iets te maken hebben met klimaatverandering of met de gevolgen van een nucleaire oorlog.

Tien verhalen, voor jongeren vanaf 14-15 jaar, waarbij we getuige zijn van jongeren die allemaal leven in een wereld die anders is geworden dan degene die we momenteel kennen maar die misschien ook weer niet zo veraf ligt.

Want wat als de zeespiegel dreigt te stijgen, zodanig dat alle land bedekt wordt met water? Vlucht je dan per boot of zoek je het hogerop?

En wat als je de overlevende bent van een nucleaire oorlog? Wie bepaalt wat wie doen zal en wie wel en niet mag blijven in het kamp waar je leeft? En wat als die geigerteller plots de hoogte ingaat?

Wat als iemand ontdekt hoe je honderden jaren oud kan worden zonder er een dag ouder uit te zien? Kan iedereen daar gebruik van maken of is dit enkel voor de rijke bevolking? En wat doet een mens godganse dagen als je zo oud wordt? Slaat de verveling niet toe?

Zou jij getuige willen zijn van 'het allerlaatste' in de wereld?

Of als de rivieren in steden plots allemaal opdrogen en er bijna geen drinkwater meer is, hoe overleef je dan? En tot welke prijs?

Gemma Geurts schetst een doembeeld in elk verhaal waarbij ze aantoont hoe mensen in situaties als deze met elkaar omgaan. En hoewel dit science fiction is, schuilt er ook een waarschuwing in want dit kan sneller realiteit worden. Door dit te schrijven voor jongeren die nog een gans leven voor zich hebben en die eigenlijk de toekomst zullen scheppen, is dit een maatschappelijk belangrijk boek. Want geen enkel toekomstbeeld in dit boek is fraai te noemen en dus niet echt om naar uit te kijken. Vandaar dat het jongeren wel kan doen nadenken over de gevolgen. (Natuurlijk zit de jeugd van vandaag opgescheept met de erfenis van generaties voor hen)

Dit is misschien wel een boek dat in elke schoolbibliotheek terecht zou moeten komen!

Meer recensies van Looneybooks79