3PAK 2023

Lottelivre 18 september 2023
De Boekenweek van Jongeren is van start! Dat betekent dat je van 15 september t/m 24 september 2023 een gratis boekje kan ophalen in de bibliotheek of de boekhandel: 3PAK!

Dit jaar schreven Rima Orie, Marie Lotte Hagen & Nydia van Voorthuizen en Philip Huff een kort verhaal voor dit gratis boekje. En extra leuk: dit is de allereerste keer dat er een non-fictie verhaal in staat. Ook nieuw dit jaar is de koppeling met Readification (verhaal waarin een game de basis vormt). Cool, toch? Ik las de drie verhalen en dit is wat ik ervan vond:

*Avani, de dochter van de orde - Rima Orie*
Wat was dit LEUK!!!! Rima Orie heeft een hele fijne schrijfstijl die vraagt om meer. Ben ik even blij dat ik haar roman ‘In het vervloekte hart’ nog op mijn Te lezen-stapel heb liggen!! Het verhaal is kort, maar toch vol spanning door de achtervolging die vanaf pagina 1 wordt ingezet. Tof bedacht. Ze zet inderdaad de Assassin’s Creed-sfeer goed neer. Het deed mij een beetje denken aan de boeken van S.A. Chakraborty.

* Zelf weten - Marie Lotte Hagen & Nydia van Voorthuizen *
Deze auteurs nemen geen blad voor de mond en vertellen de jongeren graag over ‘gênante’ momenten uit hun jeugd die alle vrouwen wel zouden kunnen herkennen. Dat vind ik dan weer jammer aan dit verhaal: het voelde iets te veel gericht aan de vrouwelijke jongeren. Dat merkte ik zeker aan de onderwerpen die werden besproken. De auteurs beschikken wel over veel humor en een fijne toegankelijke pen. Hierdoor ben ik nieuwsgierig geworden naar @damnhoneyhetboek

* Gameplan - Philip Huff *
Het verhaal is in de vorm van een opstel geschreven; hierin vertelt een jongen over zijn leven en de schoenenbusiness die hij runt. Ook lezen we vanuit het perspectief van zijn vader die niet goed weet hoe hij met zijn zoon moet omgaan. Interessant gedaan deze perspectieven. Vond ik het verhaal sterk? Mwah. Daarentegen heeft Huff een fijne schrijfstijl en ben ik benieuwd naar meer van deze auteur. ‘Wat je van bloed weet’ las mijn vriend deze vakantie en vond hij geweldig. Die ga ik dus zeker lezen!

Meer recensies van Lottelivre