Bijzonder debuut

Louise 14 januari 2024
De mooie titel verwijst naar de onderwaterwereld en de vissen die daarin leven, tevens naar het wezenlijke van de hoofdpersoon. We volgen de hoofdpersoon in haar zoektocht naar wie zij in diepste wezen is en haar (intieme) relaties met anderen: mede-studenten, vrienden, seksuele relaties met mannen, vrouwen of allebei? In prachtige, gedocumenteerde beschrijvingen van vissen en hun relatie tot de andere sekse, hun soortgenoten of juist hun vijanden, spiegelt zij haar eigen leven. Haar onzekerheid ten aanzien van zichzelf en haar relatie tot anderen, met name liefdespartners, vormt een rode draad in het boek. Evenals de manier waarop een vaste relatie eruit zou moeten zien. Ze mist rolmodellen in haar omgeving en zoekt de antwoorden in de onderwaterwereld.
Ik vind de onderzoekende stijl van Nikki Dekker gekoppeld aan 'weetjes' uit de onderwaterwereld goed en dit boek daarom een veelbelovend debuut. Toch ‘maar’ 3 sterren, omdat ik de onderwaterweetjes op een gegeven moment zat was en nog belangrijker, omdat het zelfonderzoek naar haar gender, het al dan niet bi-seksueel zijn, wel/geen open relaties willen, de eindeloze ervaringen op seksueel/relationeel gebied mij niet aanspreken. Het blijft teveel een privé-onderwerp en stijgt daar niet bovenuit. Daarmee blijft ze heel dicht bij zichzelf en de mensen die zich herkennen in die zoektocht, maar mij krijgt ze niet mee in deze zoektocht. Ik ben benieuwd naar volgende boeken van haar, vanwege de opzet van dit boek en haar onderzoekende schrijfstijl. Ik hoop daarbij dat het haar lukt het onderwerp naar een universeler niveau te brengen.

Meer recensies van Louise