Geweldig boek!!

Louise 27 april 2024
Wat een geweldig boek dit ‘Woesten’ van Kris van Steenberge. Vier verschillende perspectieven. Het speelt in het Westvlaamse dorpje Woesten van vlak voor de 1e Wereldoorlog tot 5 jaar na het einde van die oorlog. Hoofdpersonages: Elisabeth, avontuurlijk en vrolijk van harte, maar van eenvoudiger komaf, die meer van de wereld wil zien en trouwt met de rijke, wat autistische Guillaume die dokter is. Zij krijgen een tweeling:de mooie Valentijn en de mismaakte ‘Nameloos’. Het boek volgt dit gezin. Alles speelt een rol: WO 1, de geestelijke stand en hoe ze hun macht misbruiken of juist ten goede aanwenden, het kleine dorp en de eigenrechting als ze ten onrechte de ‘vreemdeling’ Funke verdenken van de moord op Elisabeth, de mismaaktheid van ‘Nameloos’ en de verstoting door zijn vader en de schoonheid van Valentijn die hem ook niet geeft wat hij werkelijk nodig heeft in het leven.
Ik raad echt aan dit boek te beluisteren. Voorgelezen door de schrijver zelf komen de prachtige zinnen tot hun recht en de Vlaamse taal werkelijk tot leven. Het boek is uit 2014. Hoop nog meer boeken van hem te lezen op dit niveau. Ik heb ook Blindelings gelezen over een zeer sterke moeder-zoon relatie. Ook mooi, maar Woesten overtreft dit, omdat het zeer overtuigend vanuit verschillende invalshoeken geschreven is, hetgeen een veel rijker en boeiender boek oplevert.

Meer recensies van Louise