Val uit de tijd.

Ben jij een echte liefhebber van historische romans? Dan is Val uit de tijd een echte aanrader.

Dit debuut van Janine Brandsen heeft alle ingrediënten voor mooi verhaal over een sterke en krachtige vrouw die haar tijd voor is, en op zoek is naar recht en ware liefde. Vanaf bladzijde 1 word je meegenomen naar Arensborg, in de schaduw van Antwerpen , in het jaar 1345.

Wanneer Helena haar vader verliest blijft zij alleen achter. Haar moeder is jaren geleden al overleden en de laatste jaren, toen haar vader ziek was, nam zij haar vaders honneurs waar in zijn lakenhandel. Maar nu haar vader er niet meer is, is het niet mogelijk zijn zaak voort te zetten. Het koopmansgilde verwacht dat een man de zaak beheert en Helena is niet gehuwd. Toch is zij niet voornemend de handel op te geven en probeert zij te vechten als een leeuwin om voor haar rechten op te komen. De mannen om haar heen willen allemaal iets anders van haar, en de vraag is of Helena nog wel veilig is. Maar wat wil Helena zelf? En is dat een optie? Maar dat ze sterk is, blijft een feit. Helena geeft niet zomaar op!

De cover maakt je al nieuwsgierig, waartoe leidt deze poort? En na het lezen van de achterflap wil ik graag meer weten over deze sterke vrouw…

Het verhaal wordt verteld vanuit de derde persoon en dat maakt het verhaal beeldend. Janine zet in de eerste hoofdstukken een sfeer neer waardoor je je helemaal kunt voorstellen hoe Arensborg er uit zou hebben gezien en hoe het volk toen leefde. Ook de andere hoofdpersonen zoals Betje, Grietje, Glis en Hobbe zijn sterk neergezet. Door de details die Janine beschrijft is het verschil in stand duidelijk voelbaar en begrijp je de pijn en onmacht die je soms leest.

Ook lezen we over Bodijn en Dorothea en is het maar goed dat er nog meer boeken zullen volgen, want ook hen wil je beter leren kennen. Iedere persoon in dit boek speelt een rol in het verhaal maar heeft ook een eigen last te dragen. Het is mooi om te lezen hoe zij samen in 1 verhaal passen.

Janine Brandsen is docent geschiedenis en heeft in haar roman veel gebruik gemaakt van woorden die echt uit die tijd kwamen. Voorin het boek vind je een woordenlijst met de betekenissen van al die woorden, maar tijdens het lezen gunde ik me niet altijd tijd om terug te kijken. Het verhaal hield me vast en ik was benieuwd hoe het af zou lopen. Ondanks dat het plot misschien ietwat voorspelbaar was heeft Val uit de tijd mijn aandacht behouden tot het eind. Ik wilde weten of het Helena zou lukken de handel van haar vader te behouden zonder zichzelf daarvoor opzij te zetten en of ze de liefde zou vinden waarvoor ze leefde.

Wil jij weten hoe dit afloopt? Zorg dan dat je Val uit de tijd snel in handen hebt!
Ik wens je alvast veel leesplezier!

Meer recensies van Love_books_like_manon_neke