Bijzonder verhaal over een intense liefde

Maartje 10 oktober 2019 Hebban Team
Via Selfpubcafé op Facebook mocht ik het boek Donker Verlangen van Thea Christina van Dijk lezen.

Toen ik het boek voorbij zag komen werd ik direct getrokken door de mooie kaft. Het gezicht, en profile en met de overlopende kleuren van de vlag van Zuid-Afrika trok meteen mijn aandacht. Wie was deze man?

De flaptekst spreekt over een liefde tussen de blanke Claire van Zuylen en de Zulu Skhulu Maseko.
'Donker verlangen is een roman over cultuurverschillen, het zoeken naar verbinding en intense liefde. Het verhaal neemt je op filmische wijze mee naar Soweto. Je wordt deelgenoot van de cultuur, de geuren, de kleuren. Je voelt Zuid-Afrika op je huid, het oranje zand kruipt onder je nagels, je bént er.

Voor mij geeft de flaptekst heel goed weer waar het boek over gaat en wat het je zal brengen. Het duurde wel even voordat ik in het verhaal zat en me kon inleven in de Afrikaanse cultuur. Het begin vond ik wat onduidelijk. Veel korte stukjes van het leven van Claire. Het voelde los van elkaar. Toch werd deze manier van schrijven langzaam vertrouwd en kon ik de stijl steeds meer waarderen. Door deze korte stukjes kan de schrijfster in een vrij kort tijdsbestek heel veel vertellen over de personages, het land en de cultuur. Achteraf denk ik ook dat ik in de cultuur moest groeien. De Zulu cultuur is zo anders dan 'onze' Nederlandse achtergrond en de schrijfster lijkt deze zo levensecht weer te geven dat mijn Nederlandse brein het nog niet helemaal kon pakken. Toen de film voor mijn ogen begon te draaien en de kleuren en geuren echt werden werd het verhaal ook duidelijker en werd ik meegenomen in de liefde tussen Claire en Shkulu.

Bijzonder om een boek te lezen over zo'n andere wereld en om mee te leven met personages die ik eigenlijk helemaal niet zo aardig vond: Claire gaat vreemd, Patrick heeft wel een heel bekrompen beeld van de Zuid-Afrikaanse bevolking en is te veel met zijn werk bezig en Shkulu is voor mijn een veel te dominante man.

Meer recensies van Maartje