Verdrietig en troostrijk tegelijk

Madelon 08 oktober 2020
Ik ben een enorm Japanofiel. Muziek, film, literatuur, beeldende kunst, ik vind het (bijna) allemaal schitterend. De laatste tijd heeft de boekhandel in Nijmegen best wel vaak Japanse literatuur op de tafels liggen, vaak naar het Engels vertaald.

Ik koop die boeken bijna allemaal, omdat ik alleen al als ik een Japanse naam zie lichtelijk hysterisch word. Kitchen lag daar laatst dus ook bij, en ondanks dat Yoshimoto een bekende naam was, had ik nog nooit wat van haar gelezen. Blind aangeschaft dus, en totdat ik ging lezen had ik geen enkel idee waar het over ging. Of überhaupt dat het boek uit twee verhalen bestaat.

'Kitchen' gaat over een jonge vrouw die haar laatste overgebleven familielid verliest en bij twee vreemden intrekt. Al snel ontstaat er een hechte vriendschap tussen haar en de anderen. 'Moonlight Shadow' gaat over een jonge vrouw die haar vriend is verloren bij een auto-ongeluk en door een ontmoeting met een mysterieuze vrouw de mogelijkheid krijgt om eindelijk op een goede manier afscheid te nemen van hem.

Kitchen heeft me onmiddellijk verliefd gemaakt op de schrijverskunsten van Yoshimoto. Een immense warmte gaat er uit van beide verhalen en ik vond het enorm meeslepend. Knap voor die beperkte lengte (+/- 100 en +/- 50 pagina's). Zie mijn videorecensie (https://boekuitroepteken.nl/2020/10/07/banana-yoshimoto-kitchen-videorecensie/) en leessoundtrack (https://boekuitroepteken.nl/2020/10/07/banana-yoshimoto-kitchen-soundtrack/) als je meer te weten wilt komen over mijn ervaringen met dit boek.

Meer recensies van Madelon