Leerzaam en verrijkend

Madelon 20 december 2020
Raoul de Jong neemt je mee in zijn zoektocht naar zijn Surinaamse voorouders en de geschiedenis van Suriname. Het is een heel toegankelijke inleiding als je meer over Suriname te weten wil komen. Ik kwam er door dit boek vooral achter dat ik nooit iets geweten heb over een land dat Nederland toch heel erg lang gekoloniseerd heeft. Best wel vreemd eigenlijk.

Een deel van het boek gaat natuurlijk over de onderdrukking en de vreselijke, walgelijke dingen die in Suriname gebeurd zijn ten tijde van de slavernij, maar toch is de uiteindelijke toon van De Jong optimistisch. Hij laat op aanstekelijke wijze de schoonheid en rijkheid van het land zien en geeft de helden van Suriname een stem. Verschillende denkers, schrijvers en verzetshelden passeren de revue en samen geven ze een belangrijk inkijkje in de Surinaamse cultuur en geschiedenis.

Dit was een van de meest leerzame boeken die ik dit jaar gelezen heb. Het prikkelde mijn nieuwsgierigheid in die mate dat ik me ook direct gewaagd heb aan Wij Slaven van Suriname van Anton de Kom. Ook kreeg ik door dit boek enorm veel zin om in de Surinaamse muziek te duiken en ik ontdekte veel moois. De nieuwe leessoundtrack is dan ook het resultaat van die muzikale zoektocht.

Leessoundtrack: https://boekuitroepteken.nl/2020/12/19/raoul-de-jong-jaguarman-2020-soundtrack/
Videorecensie: https://boekuitroepteken.nl/2020/12/20/videorecensie-raoul-de-jong-jaguarman/

Meer recensies van Madelon