Zen het nieuwe jaar in

Madelon 31 december 2020
Totdat ik dit boek op de longlist voor de Booker Prize zag staan, had ik nog nooit van Anne Tyler gehoord. Best wel beschamend, bleek na verder onderzoek. Tyler heeft al tientallen boeken op haar naam staan en heeft met haar boeken grote literaire prijzen gewonnen.

Maar goed, dit was voor mij dus de kennismaking met haar werk. En het was een fijne kennismaking. Het verhaal gaat over Micah die een simpel, stabiel, regelmatig leventje leidt, maar de problemen beginnen als zijn vriendin vertelt dat ze waarschijnlijk uit huis geplaatst wordt. Het wordt nog erger wanneer er opeens een jongen voor Micahs deur staat die beweert zijn zoon te zijn. De vaste routines waar hij zo aan gehecht geraakt is raken ontregeld.

Ik vond het een heel klein, fijn boekje over klein dagelijks leed dat ondanks enkele dramatische gebeurtenissen nooit negatief of pessimistisch wordt. Het deed me ergens wel denken aan Uit het Leven van een Hond van Sander Kollaard, dat ook zo'n mooi klein verhaal is en dat gaat over heel gewone mensen.

Als je nog een mooi werkje zoekt om het nieuwe jaar mee in te luiden, dan kan ik je deze zeker aanraden. Het is wat mij betreft een perfect boek om te lezen op een luie, brakke zondag. Voor de leessoundtrack koos ik vier albums die ook zo goed passen bij luie, lege dagen. Luister de muziek, lees het boek en ga helemaal zen 2021 in.

Videorecensie: https://boekuitroepteken.nl/2020/12/31/videorecensie-redhead-by-the-side-of-the-road/
Leessoundtrack: https://boekuitroepteken.nl/2020/12/30/redhead-by-the-side-of-the-road-soundtrack/

Meer recensies van Madelon