Volstrekt unieke en prikkelende debuutroman

Madelon 24 januari 2021
Zoiets als Love and Other Thought Experiments heb ik nog niet eerder gelezen. Een volstrekt unieke roman die met ieder hoofdstuk van de pot gerukter en ambitieuzer wordt. Ieder hoofdstuk is losjes gebaseerd op een beroemd filosofisch gedachte-experiment, maar je kunt de roman als geheel ook lezen als een groot gedachte-experiment, namelijk dat van Sophie Ward zelf.

Het gedachte-experiment begint wanneer Rachel aan haar geliefde, die zich bezighoudt met philosphy of mind, vraagt of zij ook een keer het onderwerp van een gedachte-experiment mag zijn. Hun relatie komt onder spanning te staan wanneer Rachel beweert dat er een mier in haar oog gekropen is. Best raar, maar voor je het weet lees je hoofdstukken vanuit het perspectief van niet-menselijke entiteiten, wordt het idee van een alternatieve werkelijkheid opgeworpen en hebben we het over ruimtereizen naar andere planeten en het weerzien van mensen die al veertig jaar dood zijn. Raar blijkt dus eigenlijk maar een heel relatief begrip te zijn als je dit wervelende debuut leest.

Ieder hoofdstuk is het maar weer afwachten welke wilde paden Ward in slaat en het boek is daarom ook echt enorm onderhoudend. Daarnaast worden er interessante filosofische vragen opgeworpen. Daarover vertel ik meer in mijn videorecensie. Ik vind filosofie op zichzelf niet meer zo interessant, maar wanneer het op zo'n prikkelende manier in een roman verwerkt zit, word ik toch wel weer even heel enthousiast.

Videorecensie: https://boekuitroepteken.nl/2021/01/24/videorecensie-love-and-other-thought-experiments/

Meer recensies van Madelon