Om vrolijk van te worden

Madelon 12 november 2020
Sinds ik De Goede Zoon heb gelezen, de roman waarmee Rob van Essen vorig jaar De Libris Literatuurprijs won, ben ik best wel een liefhebber van zijn bevreemdende verhalen geworden. De Goede Zoon vond ik een erg rijke en komische roman. Daarna las ik Visser en die vond ik eigenlijk nog beter.

Het uitgangspunt voor zijn verhalen is altijd de realiteit, maar Van Essen verdraait die realiteit in zulke mate dat het een komisch en soms ongemakkelijk geheel wordt. Zijn personages ondergaan lijdzaam de vreemde situaties waarin ze terechtkomen.

Dat geldt ook voor de verhalen die in deze bundel opgenomen zijn. De titels van de verhalen spreken al tot de verbeelding. 'Scheer een zwerver', 'Nog warm van de clown', 'Het orakel van de buitenwijk', alleen al bij het lezen van de titels krijg je zin om te lezen in welke dimensies van Van Essens universum je nu weer terecht gaat komen.

Het was zeker geen teleurstelling, deze bundel, maar zo goed als de romans die ik tot nu toe van hem las vond ik het ook niet. Ik werd er wel vrolijk van, en dat is ook wat waard. Ik koos daarom voor de leessoundtrack voor albums die een beetje vreemd zijn, maar waar ik keer op keer heel erg blij van word.

Videorecensie: https://boekuitroepteken.nl/2020/11/12/videorecensie-een-man-met-goede-schoenen/
Leessoundtrack: https://boekuitroepteken.nl/2020/11/11/een-man-met-goede-schoenen-soundtrack/

Meer recensies van Madelon