Londense straattaal

Madelon 06 januari 2021
Gabriel Krauze voelde zich van jongs af aan aangetrokken tot de criminele wereld en hield zich ook vanaf jonge leeftijd bezig met allerlei criminele activiteiten. Inmiddels heeft hij die wereld achter zich gelaten en schrijft hij over zijn verleden, toen hij nog als Snoopz door het leven ging. Hij schreef al enkele korte verhalen voor Vice en Who They Was is zijn debuutroman.

Ondanks dat de roman op de longlist voor de Booker Prize 2020 stond, lijkt de roman tot nu toe nog niet echt aan populariteit gewonnen te hebben, gezien het lage aantal stemmen op een site als Goodreads. Ik denk dat dit vooral komt door het onderwerp dat misschien te ver van de belevingswereld van veel lezers af staat, maar ook het feit dat deze roman volledig in Londense straattaal geschreven is maakt Who They Was niet erg toegankelijk.

Het is een roman met plus-en minpunten en daarover vertel ik je meer in mijn videorecensie. Uiteindelijk kon ik een kleine voldoende aan de roman kwijt en het was voor mij een leuke aanleiding om weer een leessoundtrack te maken. Want zoals alle straatschoffies luisteren Gabriel en zijn vrienden heel veel naar hiphop, en laat ik nu een groot hiphopliefhebber zijn. Omdat het verhaal zich afspeelt in Londen heb ik ervoor gekozen om me te beperken tot Britse grime en hiphop. Een mooie gelegenheid om weer eens wat oude favorieten af te stoffen.

Videorecensie: https://boekuitroepteken.nl/2021/01/06/videorecensie-who-they-was-gabriel-krauze/
Leessoundtrack: https://boekuitroepteken.nl/2021/01/06/soundtrack-who-they-was/

Meer recensies van Madelon