Hartverwarmend met een krachtige boodschap

Madelon 28 januari 2021
Sinds Olga Tokarczuk de Nobelprijs voor de Literatuur won, wilde ik al wat van haar lezen. Heb lang zitten twijfelen tussen De Rustelozen en Jaag Je Ploeg over de Botten van de Doden. Uiteindelijk voor de tweede gegaan en ik ben onder de indruk.

We kruipen in het hoofd van een excentrieke zestiger die onderdeel wordt van een moordmysterie wanneer buurtgenoten op mysterieuze wijze overlijden. Ga dit niet lezen als een thriller, want de moorden en het zoeken naar de moordenaar is slechts bijzaak. Hoofdzaak is de psychologie van het hoofdpersonage.

En dat hoofdpersonage is een van de leukste waarover ik sinds tijden heb gelezen. Ze heeft zo'n unieke, grappige kijk op de wereld om haar heen dat het heerlijk toeven is in haar hoofd. Er zijn heel veel heel grappige passages te vinden in het boek en ze is absoluut mijn spirit animal geworden.

Het boek bevat ook de nodige maatschappijkritiek. De roman lijkt een groot pleidooi voor dierenwelzijn en het zorgen voor de wereld om je heen te zijn. Vond het wel erg overtuigend moet ik zeggen, vooral omdat het in de stijl van hoofdpersonage Janina wordt gebracht: lichtvoetig, met veel humor, maar tegelijkertijd met ernst en urgentie.

Zeer te spreken over mijn kennismaking met Tokarczuk. Het boek bevat een heel aantal memorabele passages en ik zal me deze roman herinneren als hartverwarmend, grappig en met een krachtige boodschap.

Videorecensie; https://boekuitroepteken.nl/2021/01/28/jaag-je-ploeg-over-de-botten-van-de-doden-videorecensie/

Meer recensies van Madelon