Een debuut dat smaakt naar meer

marga bos 30 augustus 2021
De zusjes is deel 1 in de Kauffmann & Kauffmann-serie

Lisa en Kat Kauffmann zijn tweelingzussen en eigenaar van een bedrijfsrecherchebureau in Amsterdam. Lisa heeft de politieacademie gedaan en Kat is journaliste. Lisa doet alles volgens de regels en Kat niet. Dit zorgt voor veel spanningen tussen beide zussen.

Lisa raakt in de problemen als ze merkt dat haar pinpas weigert in de supermarkt. Thuis ontdekt ze dat er een aantal kostbare stukken weg zijn, hier kan alleen haar verslaafde zus met wie ze samenwoont, verantwoordelijk voor zijn. Lisa gaat op zoek naar haar zus, vindt haar net op tijd om haar van de dood te redden.

De grote verschillen tussen beide zussen is de rode draad in het verhaal. Lisa werkt hard en haar zus steelt, spuit en slikt pillen. Lisa is er helemaal klaar mee en brengt haar zus naar een afkickkliniek en neemt zich voor om nooit meer iets met haar zus te maken willen hebben. Noodgedwongen moeten de zussen samenwerken als de vader van beide zussen hun zijn recherchebedrijf nalaat.

Lisa is aanwezig op een bedrijfsetentje als de directeur een glasscherf in zijn eten aantreft. Door snel ingrijpen van Lisa overleeft de man het. Ze krijgt de opdracht als bedrijfsrechercheur om uit te zoeken hoe de glasscherf in het eten terecht is gekomen. Lisa gaat op onderzoek uit en ontdekt een aantal rare dingen. Kat helpt op haar eigen manier, niet geheel volgens de wet, maar ze boekt wel resultaat. Het incident met de glasscherf in het eten is het begin van een spannende zoektocht naar de dader. In het onderzoek stuit Lisa op een aantal vrienden van Kat, maar wat heeft zij hiermee te maken?

Al vanaf de eerste pagina zit de vaart in het verhaal. De grote verschillen tussen beide zussen worden al snel duidelijk. De schrijfwijze is lekker vlot en beeldend, ik waan mij in de binnenstad van Amsterdam. De karakters van Lisa en Kat worden goed uitgewerkt, ik voel de frustraties van Lisa en wordt kwaad op Kat om haar drugsgebruik en domme acties, waar ik dan ook wel weer om moet lachen. Het verhaal is origineel en snijdt een aantal actuele thema’s aan.

De spanning is voelbaar en het verhaal zit toch weer heel anders in elkaar dan ik dacht, spannend tot de laatste pagina. Kortom een geweldige start voor de zusjes Kauffmann & Kauffmann.

Lieve leesgroet Marga Bos

Meer recensies van marga bos