Een razend spannend debuut

marga bos 07 november 2021
In de Zwitserse bergen wordt de zakenman René Dumont dood aangetroffen. Niet veel later wordt Karel Essink doodgeschoten tijdens het skiën. Hij is samen met collega’s op skivakantie. Zij zijn verbijsterd als ze van het incident horen.

Politiemannen Serge Ruffieux en Tony Hänggi moeten de dood van beide mannen onderzoeken en komen er al gauw achter dat de mannen elkaar kenden. Is Dumont van de berg gevallen of geduwd en waarom is Essink doodgeschoten? Het gedrag van de collega’s van het reclamebureau waar Essink werkt, doet de politiemannen vermoeden dat er meer aan de hand is. De zaak wordt nog mysterieuzer als er een jonge man opduikt.

Ruffieux en Hänggi komen, naar aanleiding van het opsporingsbericht, te weten wie vermoedelijk de dode man is die van de berg is gevallen. Het is een vreemde zaak, want uit het sporenonderzoek blijkt dat Dumont samen met iemand anders bovenop de berg stond. Met wie was hij samen en is hij gevallen of geduwd? Dumont verbleef in een hotel in de buurt en ze komen te weten dat hij vergevorderde plannen had om in de buurt een luxe skiresort wil openen. Ook komen ze erachter dat Dumont op de hoogte was van de plannen van Essink om voor zichzelf te beginnen. Nog vreemder wordt het als er nog iemand op zoek is naar de moordenaar.

Met veel plezier heb ik dit debuut van Debeys gelezen. De schrijfstijl is prettig, kort en duidelijk. Het is wel duidelijk dat we hier te maken hebben met een Vlaamse auteur, een Nederlander zal zich regelmatig afvragen; waar heeft hij het over. Storend voor mij als Nederlandse; Nee absoluut niet, sommige uitdrukkingen vind ik wel hilarisch. Al is het mij soms niet helemaal duidelijk of iets een spelfout is of Vlaams. Het verhaal wordt uit meerdere perspectieven geschreven, waarvan één vanuit de moordenaar, een intrigerend personage. Sneeuwrood is van het begin af aan spannend, want de moordenaar mag dan wel bekend zijn, de opdrachtgever nog niet. Naarmate het verhaal vordert, worden er meer details duidelijk en komen er steeds meer puzzelstukjes vrij.

Debeys weet de spanning op meesterlijke wijze op te voeren en te eindigen met een verbluffend slot. Ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten en genoten van Sneeuwrood! Ik kijk uit naar een volgend deel!

Lieve leesgroet Marga Bos

Meer recensies van marga bos