Een titel met een dubbele betekenis

marga bos 16 mei 2022

De Vlaamse zakenman Theo Parein heeft grootse plannen met het stadje Durbuy in de Ardennen. Hij heeft er meerdere hotels, een restaurant, een golfbaan en een Avonturenpark gekocht met de bedoeling er een toeristisch centrum te maken. Hij wordt echter tegengewerkt door de Chinese maffia. Ronny Tervaete, een werknemer van Parein raakt bij de zaak betrokken als zijn Senegaleense vriendin, die in het restaurant werkt, op mysterieuze manier verdwijnt.

Moordgriet is de eerste thriller die ik lees van deze auteur. Dat het een Vlaamse auteur is werd me al gauw duidelijk door het taalgebruik. Van sommige uitdrukkingen is het me niet helemaal duidelijk of het spelfouten zijn of Vlaamse uitdrukkingen, het komt soms nogal rommelig over.

Het verhaal komt ietwat traag op gang en is soms best grof. In het begin heb ik moeite met de vele buitenlandse namen en kan ik de aandacht er slecht bij houden. Na de eerste paar hoofdstukken komt het verhaal goed opgang en wordt het steeds spannender. Dan pakt het verhaal me en wil ik weten hoe het verder gaat. Het verhaal zit uiterst geraffineerd in elkaar. De gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op en net als ik denk te weten hoe het verder zal gaan, volgt de ene plotwending na de andere. Het verhaal volgt Ronny Tervaete in zijn zoektocht om zijn vriendin Meta op te sporen, die woonde in een caravan op het terrein van Parein. Meta werkte in de keuken van het door de zakenman aangekochte restaurant. Ronny vindt een brief in haar verlaten caravan, die geschreven is door de zus van Meta. In die brief staat vermeld dat Dalmar N’Dour is gearriveerd. Wie is die mysterieuze N’Dour waar Meta voor wordt gewaarschuwd, en waar is Meta gebleven? Ronny snapt er niks meer van en gaat op onderzoek uit. Hij vindt Meta, maar ze verdwijnt ook weer. Wederom gaat Ronny op zoek naar haar en beland uiteindelijk in Senegal. Wat heeft de Chinese maffia met dit alles te maken en wie is toch die mysterieuze Moordgriet?

Een avontuurlijke thriller die zich op een paar continenten afspeelt. Al moest ik wel even slikken bij het opdienen van een vers afgesneden stukje vlees dat in het eerste hoofdstuk werd opgediend.

Lieve leesgroet Marga Bos

Meer recensies van marga bos