Een zestienjarig meisje staat voor een lastige keuze als ze ongewenst zwanger wordt

marga bos 07 maart 2022

Feline is zestien jaar en zit nog op school. Ze is radeloos als ze ontdekt dat ze zwanger is. De relatie met haar vriendje Milan is uit en ze voelt er niks voor om hem te vertellen over haar zwangerschap. Ze wil helemaal geen baby, het liefst wil ze de zwangerschap af breken. Mensen in haar omgeving wijzen haar op een aantal andere mogelijkheden, maar of ze daar nu zo blij mee moet zijn.

Feline is de laatste tijd erg moe en misselijk, ze dacht dat ze een buikgriepje had. Maar als de klachten maar niet overgaan en ze tot de ontdekking komt dat ze al een paar maanden niet meer ongesteld is geweest, besluit ze toch maar een zwangerschapstest te gaan doen. De schrik is groot als de test positief is. Ze neemt haar vriendin Soof in vertrouwen. Ze gaat naar haar huisarts en krijgt van hem een adres van een abortuskliniek. Tot haar teleurstelling hoort ze daar dat ze vijf dagen bedenktijd heeft. Vijf moeilijke dagen breken aan en na overleg met Hassan, haar buddy van school, neemt ze een ingrijpend besluit.

Ongewenst is een prachtig geschreven jeugdroman over een heel ingrijpend onderwerp. Al lezende voel je de emotie en ik leef mee met Feline. Het zal je maar gebeuren, dat je als zestienjarige zwanger raakt. Vertel je het aan je ex-vriend en aan je ouders? Het boek is beeldend, leest makkelijk en is heel toegankelijk voor jongeren. De strijd van Feline, de beslissing die ze neemt en vooral de gevolgen.

Het is een heftig onderwerp en de schrijfster weet heel goed de juiste snaar te raken, de rollercoaster van emoties waar je als zwangere puber mee te maken krijgt.

Dit boekje heb ik in een middag uitgelezen en ik was heel verrast door de wending aan het eind. Een jeugdnovelle die veel jongeren aan zal spreken.

Lieve leesgroet Marga Bos

Meer recensies van marga bos