Uiterst vermakelijke roman over een weduwe die als een blok valt voor een aantrekkelijke man

marga bos 21 februari 2022

Els woont de crematieplechtigheid bij van haar overbuurvrouw, een fascinerende vrouw over wie nogal wat praatjes rondgaan. Tijdens de plechtigheid ziet Els een man, die haar hart sneller doet kloppen. Els weet niet wat haar overkomt, haar lichaam reageert heftig, iets wat ze al jaren niet meer gevoeld heeft. Ze wil weten wie die man is en voelt zich een verliefde puber, geen vrouw van zestig die al jaren alleen is. Gênant gewoon!

Ik heb al heel wat romans van Roos Verlinden met veel plezier gelezen, maar Gênant is nog leuker dan haar vorige boeken!

Wat een zalig boek is dit! Het is ondeugend, humoristisch en staat vol met uitspraken waar ik soms van moet blozen en dan weer heel hard om moet lachen.

Els is de toch wat brave, betrouwbare weduwe die voor een paar dames in haar flat wat administratieve dingen regelt. Maar dan ziet ze een hele leuke man, die zo’n indruk op haar maakt dat ze de hele dag aan hem moet denken.

Roos Verlinden laat de lezer meegenieten met de humoristische, ietwat ondeugende, soms gênante avonturen van Els. De ontdekking dat haar overleden buurvrouw een escortbedrijf had, de reactie daarop van de bewoners van het seniorencomplex, de kooklessen en haar vakantie met Chet.

Als de flat van de buurvrouw ontruimd moet worden besluit Els dat het ook hoog tijd wordt om de spullen van haar overleden echtgenoot op te ruimen. Zijn broeken, “die ruim genoeg waren zodat zijn ballen niet te warm werden” en de hutkoffer die door een buikig manspersoon werd getaxeerd. De doldwaze groepsreis van Els, waar ze Chet leert kennen. De man met wie ze een kamer deelt. Nee, ze heeft geen behoefte aan “dat seksgedoe”, gewoon twee senioren samen op een kamer.

Met Gênant introduceert Roos Verlinden een heel nieuw genre, de chicklit voor de oudere, zeg maar rijpere vrouw, oftewel een “chicklady” Het heeft humor, er is de nodige aandacht voor seksualiteit en relaties, het heeft zelfspot, is eigentijds. De hoofdpersonage is een interessante alleenstaande vrouw, het is lekker vlot leesbaar, maar met het kleine, doch niet onbelangrijke verschil dat het geschreven is voor oudere vrouwen. Al zullen alle vrouwen (en mannen) smullen van dit verhaal. Het is beeldend en verslavend, kortom een heerlijke vlotte roman die je achter elkaar uit wilt lezen. En wie is nu toch die leuke man van de crematie die die gevoelens bij haar losmaakte?

Na het lezen van Gênant besef ik dat het leven in een seniorencomplex ook zijn leuke kanten heeft, en ja, als zestigplusser zal dat niet zo heel lang meer duren.

Lieve leesgroet Marga Bos

Meer recensies van marga bos