Een verpletterend debuut!

marga bos 25 september 2020

De president van de Verenigde Staten Robert S. Thomson wordt onzeker over zijn veiligheid als hij begint te dromen over zijn eigen dood. Die dromen zijn zo realistisch, dat hij het gevoel krijgt dat hij ergens voor wordt gewaarschuwd. De Secret Service verzekert hem keer op keer dat hij geen gevaar loopt, maar Thomson gelooft hen niet. Dan krijgt Josh Cain, de lijfarts van de president, het verzoek om naar een kerk vlakbij het Witte Huis te komen. In de toren van de kerk dreigt een ex-marinier zelfmoord te plegen. De marinier, die in de toren staat, heeft gevraagd om Josh Cain. Josh gaat samen met special agent Hetta naar de toren, waar de man vanaf dreigt te springen, om te horen wat hij te vertellen heeft. De man vertelt Josh dat er een complot bestaat om de president te vermoorden. Bovendien weet hij Josh dingen te vertellen die hij eigenlijk helemaal niet kan weten. Voor de man verdere informatie kan geven wordt hij doodgeschoten door een politiekogel. Waarom vroeg hij naar Josh, wat is zijn identiteit, en wat wist hij over het complot?
Dit is het begin van een aantal spannende gebeurtenissen, die Josh met andere ogen naar de wereld om hem heen doet kijken. Josh en Hetta komen achter de identiteit van de doodgeschoten man, en ontdekken dat hij een hut heeft, die van binnen helemaal volgehangen is met foto’s. Tot zijn stomme verbazing ontdekt hij ook foto’s van zichzelf. Een aantal van de foto’s hebben te maken met gebeurtenissen uit het verleden, die belangrijk blijken te zijn bij het oplossen van het complot.
Wat mij direct opviel toen ik het boek in handen kreeg, was de cover. Als je er lang naar kijkt, wordt je helemaal dizzy. Maar, wat is de cover goed gekozen, het gaat mij net zo met inhoud. Gelukkig staat er achter in het boek een lijst met personages. Met de uitgeprinte lijst met namen erbij is het allemaal wat makkelijker te volgen. Langzaam wordt het duidelijk waarom juist Josh hierbij betrokken is, hij is de lijfarts van de president, maar hij is ook psychiater. Wat voor betekenis hebben de dromen van de president, maar ook de dromen en flashbacks van Josh over zijn overleden vrouw? Josh reist samen met Hetta de wereld over op zoek naar antwoorden. Wat een verhaal, ik heb zitten smullen!
We krijgen te maken met termen als remote viewing, kwantum- fysica, ballotechnic en pre-existentie om er een paar te noemen. Aan alles is te merken dat de schrijver veel technische kennis over militaire wapens heeft. Ik heb een paar heerlijke uurtjes beleefd aan de zoektocht van Josh en Hetta. Een reis door verschillende landen als Zweden, Israël en Rusland. Er zit veel vaart in het verhaal, en vooral het laatste deel is erg spannend. Ik kon het boek moeilijk wegleggen en was toch wel heel erg nieuwsgierig geworden hoe het nu zat met dat complot om de president te vermoorden. Kortom, een heel geslaagd debuut!
Grid is zeker een Mustread voor liefhebbers van 24, De oorsprong en Ik ben pelgrim. Ik zie zo al een verfilming a la 24 voor me.
Lieve leesgroet Marga Bos

Meer recensies van marga bos