Een geslepen thriller met een mix van religie en wetenschap, waarin de slang een belangrijke rol speelt.

marga bos 10 oktober 2021
Het Evacomplex is tot stand gekomen door een samenwerking van Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg. Jeroen is gaan schrijven naar een verhaal idee van Jacob en zijn kennis van het onderwerp. Beide heren hebben zo een fijne samenwerking gevonden om dit boek te schrijven, en met succes!

Recensie

Frank van Aa werkt als slangendeskundige bij Naturalis, het natuurhistorisch museum in Leiden. Hij is lid van de Pinkstergemeente en wordt door de voorganger van deze gemeenschap benadert over zijn kennis van slangen, niet wetende wat de gevolgen hiervan zijn. Als de eerste dode is gevallen, beseft hij in welke slangenkuil hij is beland.

Ondertussen is zijn ex-vrouw Magda een boek aan het schrijven over de rol van de 10 vrouwen in het Oude Testament, en dan met name over de rol van Eva. In haar speurtocht naar informatie stuit ze op een fresco van Michel Angelo in de Sixtijnse kapel, waar o.a. de schepping van Eva is afgebeeld. Magda reist samen met Cat, de huidige vrouw van Frank, naar Italië, om meer te weten te komen over de afbeelding van Eva op het fresco.

Tussen beide vrouwen is een warme vriendschap ontstaan, en ze zijn lid van dezelfde Pinkstergemeente. Hugo, de voorganger van de kerk, vindt dat vrouwen zich in dienst moeten stellen van de man. Magda wordt dan ook flink tegengewerkt door de voorganger als hij hoort van het onderwerp van haar boek; de rol van vrouwen in de bijbel. Hugo neemt Frank vaak mee naar bijeenkomsten, en beide vrouwen beginnen zich grote zorgen te maken als ze horen dat er naar zo’n bijeenkomst een slang van Frank wordt meegenomen. Als dan vervolgens Magda een pakketje krijgt en Frank en Cat verdwijnen, maakt ze zich grote zorgen. Waarom neemt Frank een slang mee naar een bijeenkomst en waar zijn Frank en Cat?

Jemig, wat een boek, wat een verhaal, ik heb genoten! Het verhaal bestaat uit korte hoofdstukken en leest lekker vlot. De personages worden goed neergezet en uitgewerkt. In het tweede deel komen de verhaallijnen samen en wordt de spanning flink opgevoerd. Soms dacht ik te weten hoe het zat, maar al gauw bleek dat ik het helemaal mis had. Uit het verhaal blijkt de enorme kennis van Jacob over wetenschap, geschiedenis en religie!

Jeroen heeft de gave om het personage van Hugo zo neer te zetten dat ik al lezende spontaan koude rillingen krijg en een enorme hekel aan die man heb.

Lieve leesgroet Marga Bos

Meer recensies van marga bos