Het spannende vervolg op In de naam van de vader

marga bos 16 mei 2022

Verlos ons van het kwade is de opvolger van In de naam van de vader.

Net als in de naam van de vader speelt ook in dit vervolg de familie van Foreest de hoofdrol. Vader van Foreest maakt een reis door Noorwegen na de dramatische gebeurtenissen van een aantal jaren geleden. Zijn vrouw blijft eenzaam achter in het grote huis. Hun kinderen en kleinkinderen gaan verder met hun leven en voor de rijke familie van Foreest betekent dat er weer de nodige problemen ontstaan. Dit heeft alles te maken met een vrouw die in een huis komt wonen dat al jaren leegstond.

Ik ben fan van Linda Jansma, heb al haar boeken verslonden. Maar, dit keer had ik echt moeite om in het verhaal te komen. Veel personages en verhaallijnen, het duizelde me. Maar, toch maar even het vorige deel, In de naam van de vader erbij gepakt, in sneltreinvaart gelezen, zodat ik weer wist hoe de familie in elkaar zat. Na deze vernieuwde kennismaking ging het lezen vlotter en raakte ik al snel geboeid door de belevenissen van deze Gooise familie.

Tobias is veranderd na iets wat hij gezien heeft, hij kan het maar niet vergeten. Renée, de vrouw van Francis, heeft een zwak voor haar zwager Julian. Stefano heeft nog een appeltje te schillen met de familie en neemt het ingrijpende besluit om dit via Cato, de dochter van Francis van Foreest te doen. Hij weekt Cato op slinkse wijze los van haar ouders.

Linda weet de personages weer heel sterk neer te zetten. Ik heb medelijden met Cato en krijg een steeds grotere hekel aan Stefano. De familie van Foreest is niet bepaald een gezellige familie, er speelt van alles en er ontstaan weer de nodige problemen. Het is steeds even schakelen tussen de verschillende verhaallijnen en personages, maar naarmate het boek vordert gaat dit steeds makkelijker. Linda’s schrijfstijl is vlot en beeldend, ik zie zo een verfilming voor me. Het verhaal heeft meerdere plotwendingen, is spannend, huiveringwekkend en heeft een onverwacht plot.

Met Verlos ons van het kwade heeft Linda wederom een toppertje geschreven.

Lieve leesgroet Marga Bos

Meer recensies van marga bos