Een uitstekend opgebouwde roman met een diepliggende boodschap

marga bos 08 oktober 2021
Recensie

Ontsluierd is geschreven door het schrijversduo Alice Bakker & Elly Godijn. De één schreef het verhaal van Angela, de ander het verhaal van Emma. Samen is het een heel aangrijpend verhaal geworden, eerder een psychologische thriller dan een roman.

Angela en Emma zijn tweelingzussen, Angela woont in Nederland en Emma in Zweden. Na vijfentwintig jaar zien ze elkaar eindelijk weer. Emma komt naar Nederland en ze gaan samen op zoek naar de geheimen uit het verleden. Emma wil zo gauw mogelijk duidelijkheid, want ze wil weer terug naar man en dochter in Zweden. Angela had een stabiel leven in Nederland, maar nu haar zus terug is staat haar hele leven op zijn kop, omdat er een aantal spoken uit het verleden opduiken. De beide zussen proberen erachter te komen waarom hun moeder Angela wel goed behandelde en Emma niet.

Angela is op vakantie in Zweden en ontdekt Emma, na een tip van een tante, op een markt. De zussen hebben elkaar een hele tijd niet gezien. Emma verteld waarom ze destijds zo halsoverkop naar Zweden gevlucht is, en de zussen proberen erachter te komen wat er destijds gebeurd is. Hoe kon het toch dat een kind dat vaak ziek was verwaarloosd werd door hun moeder?

Angela vindt in het ouderlijk huis een briefje met de tekst; De waarheid ligt onder het tafelzeil.

Ze vindt onder het tafelzeil een geheim vak waarin een stapel schriften liggen. In de schriften staat dat Geertje, de zus van hun moeder, bevallen is van een tweeling en dat Geertje overleden is. Ze confronteren hun vader hiermee, maar hij laat niet veel los. Ze besluiten om alles tot op de bodem uit te zoeken. Tijdens hun speurtocht naar de waarheid komen ze een aantal dingen over hun ouders te weten die ronduit bizar zijn. En het verhaal wordt nog ingewikkelder als blijkt dat de man van Emma en een paar vrienden uit Zweden opeens ook in Nederland opduiken.

Als ik het boek in handen krijg, valt mij direct de mysterieuze cover op. Ik begin te lezen en voor ik het weet ben ik een uur verder. Het verhaal intrigeert me, waarom maakt een moeder zo’n verschil tussen haar tweelingdochters. De één is alles voor haar en krijgt de volle aandacht, de ander kan niks goed doen, is altijd ziek en voelt zich in de steek gelaten. Naarmate het verhaal vordert en er steeds meer gebeurtenissen uit het verleden boven water komen zit ik steeds vaker met gekromde tenen.

Het verhaal kruipt onder je huid, en bezorgt me meerdere malen kippenvel. Eenmaal uit moet ik het even laten bezinken, wat een verhaal! Ontsluierd is een uitstekend opgebouwde roman met een diepliggende boodschap! Wat mij betreft zeker een #Mustread

Lieve leesgroet Marga Bos

Meer recensies van marga bos