Kerstweekend met familie.

Maria 01 november 2023
De Gelukscoach van Lizette van Geene is de tweede novelle die ik van haar lees. Eerder las ik Frans Hartenspel, die vond ik mooi. Bij een win-actie mocht ik dit boek van De Verhalenfabriek ontvangen, dus ik maakte me op voor een paar ontspannen uurtjes.

In deze novelle besluit Simone op haar dertigste verjaardag haar leven drastisch om te gooien. Ze wil Gelukscoach worden, gespecialiseerd in bibliotherapie, want “lezen doet genezen”. Als het lange kerstweekend bij haar ouders voor de deur staat, besluit ze om te gaan oefenen met haar familieleden. Maar of dat een verstandige keuze is?

De Gelukscoach is wederom een heerlijke novelle van de Verhalenfabriek. In een beperkt aantal blz. wordt je meegenomen naar Frankrijk in het leven van Simone en haar familie. Elk personage heeft zijn eigen problemen en manieren om daarmee om te gaan, en als Simone zich plotseling daarmee wil gaan bemoeien komen er dingen naar boven, die ze eigenlijk helemaal niet willen. Doordat de personen goed neergezet worden komen ze realistisch over. Vooral Oom Arnold raakte me, wat zet Lizette deze man met Alzheimer mooi neer. Ook de manier waarop de familieleden ieder op hun eigen manier met hem omgaan.

De Gelukscoach is een vlot geschreven verhaal met de nodige humor en vol romantiek. Dit wordt versterkt door de gekozen periode, Kerst is bij uitstek een tijd voor romantiek. Maar ook vaak een periode dat de familieverhoudingen wel eens op scherp komen te staan. De verschillende relaties en geheimen binnen deze familie worden naar boven gehaald. Met de leuke humoristische plottwisten houdt Lizette het geheel luchtig en is het zeker niet voorspelbaar.

Tot slot kun je je alleen maar afvragen wat er bij jou naar boven komt als Simone jou de vraag zou stellen:
“Als je één gebeurtenis in je leven zou kunnen veranderen, wat zou je dan kiezen?”
Ik zou het wel weten!

Meer recensies van Maria