Gedichten uit de dikke duim

Maria 20 oktober 2023
Dikke Duim Dichtsels van Frank Vester is een bundel vol leuke kindergedichten voorzien van vrolijke illustraties.
Het boek is voorzien van een hardcover, bestemd voor kinderhandjes, de vrolijke kleurrijke illustraties sluiten aan bij de beleving van kinderen; oa. een vlinder, een prinses, een professor met een tijdmachine en een jongetje dat slingert aan een kroonluchter. Deze figuurtjes komen allemaal terug in het boek. Binnenin zijn de illustraties zwart-wit. Ze sluiten mooi aan bij de tekst. Alle illustraties zijn door Vester zelf gemaakt.

Zelf zegt Vester: “ Het is Rijmelarij voor de kids én de actualiteit in dichtvorm. Kritische knipogen en puntige potdichtsels. Verfrissend prikkelend, soms verrassend ontroerend, vaak onvoorspelbaar maar altijd leuk.”

Dikke Duim Dichtsels is een boek dat ik met veel plezier gelezen heb. Er staan gedichtjes in over allerlei onderwerpen, ze zijn zeker voor kinderen geschreven, maar in elk gedichtje weet Vester ook een kwinkslag in te bouwen voor volwassenen. De ene keer een kritische om ons bijv. te wijzen op de gevolgen voor de opwarming van de aarde of de gevaren van roken, de andere keer een speling met spreekwoorden en gezegdes. Telkens wordt het met veel humor gebracht, zowel jong als oud zal een glimlach op het gezicht krijgen.

De titels van de gedichten en namen van de personen zijn hier al een mooi voorbeeld van.
“Rijkeluisfamilie van het type sjieke snob, Legofiel, Vogelverschrikkelijk verliefd, Ballerivoor én Ballerina “.

Spreekwoorden en uitdrukkingen weet hij zo te verwerken:
“Eén keer per week dan heb ik ijsvrij. Dan is de ijssalon van mij.’
“Ik heb de poppen aan het dansen in mijn poppenkast.”
Cowboy Billie bakt een eitje in het veld. Boven een open vuurtje, Billie is mijn keukenheld.”

Ook speelt hij af en toe met een andere taal:
"Brombeermarmelade? Heeft tante Brunhilde die gemaakt van beren? O nee, het is het Duitse woord voor bramen!"

Dikke Duim Dichtsels is een aanrader voor iedere juf en meester. De relatief korte gedichtjes zijn heerlijke tussendoortjes. Maar ook thuis mag het zeker een plekje krijgen in de boekenkast. Ze zijn leuk om voor te lezen maar ook om zelfstandig te lezen. Jong en oud, ieder zal er plezier aan beleven.

Meer recensies van Maria