Groet aan de Lezer.

Maria 10 november 2023
Hartje Herfst van Nora Schenk is weer een heerlijk tussendoortje van de Verhalenfabriek. Het is haar debuut en ze was hiermee de winnaar van de Cozy & Crime wedstrijd.

Het verhaal is geschreven in de ik-vorm en wordt verteld vanuit Lizzy. Zij is de eigenaresse van een kleine knusse boekwinkel en het is de enige boekwinkel in het stadje. Samen met collega en vriendin Ikram zorgt ze ervoor dat de klanten zich echt thuis voelen in de winkel en door ze persoonlijke aandacht te geven weten ze een vast klantenbestand op te bouwen.

“Een boek moet echt een cadeau zijn, voor jezelf of voor iemand anders.”

Maar dan komt er een paar deuren verder een nieuwe boekwinkel en Lizzy schiet meteen in de stress. Ze ziet de winkel als een grote concurrent, want zij hebben al vele filialen en kunnen dus goedkoper inkopen. Het feit dat ze Bram, de arrogante Coo van het bedrijf, al op het eerste gezicht niet kan uitstaan werkt zeker niet mee. Het Herfstcomité gaat weer een Herfstfair organiseren en ze besluiten als goede doel het plaatselijk rusthuis te kiezen. Hun bibliotheek is aan vervanging toe, en wie kunnen daar beter voor zorgen dan de 2 plaatselijke boekhandels. Zo worden Lizzy en Bram gedwongen samen te werken, iets wat Lizzy absoluut niet ziet zitten. Als Bram zich dan ook nog steeds uit de voeten maakt ziet ze haar vermoeden bevestigd. Of is niet alles wat het lijkt?

Nora Schenk heeft een fijne en vlotte schrijfstijl. Het geheel is realistich en beeldend beschreven, doorspekt met humor. De vrolijke herfstige cover spreekt meteen aan en zodra je begint te lezen word je in het verhaal gezogen. Welke boekenwurm ziet de winkel nu niet voor zich: plafondhoge kasten met een verschuifbare ladder ervoor, zodat je ook bij de hoogste planken kunt. Knusse zitjes om in weg te dromen met een goed boek. Naast een gezonde dosis romantiek komen er ook serieuze thema’s aan bod zoals dementie, familiebanden en keuzes maken voor je toekomst; ga je je dromen achterna of kies je voor wat er van je verwacht wordt? Het verhaal blijft luchtig, maar je voelt mee met de verschillende hoofdpersonen.

De woordspeling van de naam van de winkel vond ik mooi gevonden.
Lectori Salutem betekent “Groet aan de lezer.” Het wordt in brieven vaak afgekort als L.S. En laat dat nu ook heel toevallig de afkorting zijn van Lizzy Stevens.
Ook al heb ik al veel verhalen gelezen over boekwinkels krijg ik er niet snel genoeg van. Een mooi debuut Nora, ik ben benieuwd naar haar volgende werk.

Meer recensies van Maria