Iedereen verdient zijn eigen Wendy.

Maria 23 oktober 2023
De grens van Gries is het levensverhaal van Ferdinand Griesdoorn uit St-Maartensdijk, opgetekend door Frank Vester. Na het lezen van de flaptekst was ik nieuwsgierig geworden. Vester is een voormalig ICT-collega van Gries, en hij had er een aantal jaren voor nodig gehad om rustig naar het verhaal van Gries te kunnen luisteren. Een waargebeurd maar welhaast ongelooflijk levensverhaal van een doodgewone jongeman die anders en heel bijzonder blijkt te zijn.

Het verhaal begint heel heftig. Het wordt in de ik-vorm geschreven vanuit Gries. Doordat het vlot geschreven is met de nodige zelfspot, wordt je meteen in het verhaal getrokken, en blijft het, ondanks dat het een zwaar en beladen onderwerp is, luchtig. Het komt wel meteen binnen, je kunt je bijna niet voorstellen dat dit echt gebeurd met een kleine jongen door zijn eigen moeder. “Ik was mama’s kop van Jut.” Welke moeder doet dit haar kind aan? Je leeft enorm met hem mee. Als je alleen maar hoort dat je niets waard bent ga je het vanzelf geloven. En wanneer je om niets klappen krijgt deel je ze zelf ook uit.
“Goed voorbeeld doet goed volgen. Slecht voorbeeld ook.”

Vaak blijft verdriet verstopt, maar Ferdinand Griesdoorn vertelt in dit boek openhartig over zijn strijd om te overleven. De grootste ommezwaai komt op het moment dat hij zijn vrouw Wendy leert kennen, en met haar zijn schoonmoeder. Deze twee weten hem te laten zien dat hij wel wat waard is.
“Er is wat stuk aan jou, maar je bent wel recht door zee en goudeerlijk in wat je zegt en wat je doet.”
Voorheen voelt hij zich “Bon Jovi van buiten, Tinus twijfel van binnen.” Maar nadat hij zich op aanraden van Wendy laat testen vallen veel puzzelstukjes op zijn plaats.

“Mensen met een hoog IQ zijn slimmer dan doorsnee. Hoogbegaafde mensen beschikken ook nog eens over een enorm doorzettingsvermogen, zijn creatief en scoren hoog op het gebied van emotie. Na de test stapte ik hoogbegaafd naar buiten. Was ik daar blij mee? Ik had geen idee wat ik ermee moest.”

“Voor eenieder die dit gelezen heeft; de manier waarop je naar jouw verleden kijkt, bepaalt hoe je nu bent. De manier waarop je nu bent, bepaalt hoe je naar de jouw toekomst kijkt.” Ferdinand is inmiddels een succesvol specialist in verandermanagement. Hij geeft mensen hoop en richting.
“Als ook maar één persoon door het boek de knop om weet te zetten, dan is mijn doel bereikt.”

Meer recensies van Maria