Wordt jouw kind ook een uitvinder?

Maria 25 maart 2024
Sara Snufje en de uitvindwedstrijd is een boek geschreven door Pip Jones en voorzien van illustraties door Sara Ogilvie. Het is haar tweede boek in deze serie. Eerder verscheen Sara Snufje al bij Lemniscaat.

Sara Snufje is helemaal gek van uitvindingen en wordt daar vooral in gestimuleerd door haar grootvader. Ze wil niets liever doen dan dingen uitvinden die de wereld een beetje mooier maken. Dan krijgt ze een uitnodiging van Wim Wonder om mee te doen aan een wedstrijd om iets moois uit te vinden voor de professor. Ze twijfelt omdat haar uitvindingen vaak mislukken, maar opa haalt haar over mee te doen. De hoofdprijs is; erelid worden van de Bolleboosbond. En wie wil dat nu niet? Gaat het Sara lukken?

Sinds een paar weken is er op onze school een Schoolbibliotheek geopend om het leesplezier bij de kinderen een nieuwe boost te geven. De leesconsulente van de plaatselijke bibliotheek beperkt zich niet alleen tot de kinderen, maar wil ook de leerkrachten stimuleren. Dit doet ze door elke klas een voorleesboek te geven, en op de tafel in de personeelskamer legt ze een paar boeken met leuke post-its erop; lees mij! Dat kon ik natuurlijk niet weerstaan.

Wat een superleuk boek is Sara Snufje en de uitvindwedstrijd. Het is een grappig, vrolijk verhaal helemaal op rijm. Zonder moeilijke woorden in begrijpelijke taal. Het is geschikt om voor te lezen, maar de kinderen kunnen het hierdoor ook al snel zelfstandig lezen. Het boek is voorzien van prachtige, kleurrijke illustraties, het is echt een lust voor het oog.
Sara zien we van klein onzeker meisje uitgroeien tot een meisje dat niet opgeeft, doorzet en laat zien dat ze het met behulp van Opa en Superkraai toch voor elkaar krijgt. Blijf vooral geloven in jezelf, dan lukt het wel. En koester de vriendschappen die je hebt.
In de mooie illustraties van Sara Ogilvie zullen de kinderen telkens weer iets nieuws ontdekken, er is zoveel om te zien. Dit levert vast hele leuke gesprekken op en wie weet worden de kinderen uitgedaagd om ook iets moois te ontdekken.

Een leuk extraatje op de site van uitgeverij Lemniscaat is een gratis te downloaden brief waarin je activiteiten kunt vinden voor thuis en in de klas. Wordt jouw kind ook een uitvinder?

Meer recensies van Maria