Lezersrecensie
Boeiende historische thema's in romantisch jasje
De dochter van de apotheker van Rebekka Eder speelt zich af in de periode 1838-1849 in Keulen. Het is een turbulente tijd. Keulen is door de Pruisen op de Fransen veroverd en de industrialisatie is in opgang. De trein wordt als nieuw transportmiddel in gebruik genomen, gaslantaarns verlichten de stad en de bouw van de Dom, die drie eeuwen heeft stilgelegen, wordt hervat.
In deze setting vertelt Rebekka Eder over Franz Stollwerck en zijn vrouw Anna Sophia, over haar zus Wilhelmine en over de arme plattelandsjongen Kaspar Rockstroh. Allen hebben dromen voor een mooie toekomst. Anna Sophia wil met haar kennis van geneeskrachtige kruiden mensen helpen. Franz heeft dromen voor een eigen bakkerij, waarin hij brood en gebak wil verkopen met de recepten die hij van o.a. Parijse, Luikse en Zwitsers bakkers heeft geleerd. Wilhelmine wil tekenen en dichten. Kaspar droomt vooral van Margaretha.
Het begin van het boek viel me niet mee. De karakters worden vrij stereotiep en clichématig neergezet. Zo heeft Franz een lage stem en knippert Anna Sophia langzaam met haar wimpers. Er is veel nadruk op uiterlijk, waarmee vervolgens ook de karakters worden getypeerd. Verder vind ik het eerste deel nogal rommelig met veel en snelle perspectiefwisselingen, ook binnen de toch al niet al te lange hoofdstukken. Naarmate het verhaal vordert, je er als lezer wat meer in komt en de personages leert kennen, stoort dit minder en worden de historische thema’s uitgewerkt en daarmee wordt het verhaal ook interessanter.
Hoewel er veel soortgelijk aanbod is van Duitse auteurs die historische feelgood trilogieën schrijven over families die een café (Marie Lamballe), een patisserie (Charlotte Jacobi) of een koffiebranderij (Paula Stern) uitbaten, vind ik de dochter van de apotheker hier wel positief uitspringen. Rebekka Eder heeft haar verhaal gebaseerd op werkelijk bestaande historische personages en gebeurtenissen. Een interessante tijd waarin ze verschillende thema’s de revue laat passeren: de armoedige omstandigheden op het platteland en in de Keulse fabrieken, het ontstaan van de arbeidersbeweging, de roep voor algemeen kiesrecht en vrijheid van meningsuiting, homoseksualiteit en de eerste feministische oproepen tot gelijke behandeling van mannen en vrouwen. Bovendien is Franz Stollwerck de grondlegger van de nog steeds bestaande firma Stollwerck. (In het nawoord vermeldt Rebekka Eder welke elementen in haar verhaal fictie zijn en welke op werkelijkheid gebaseerd).
Dit alles wordt verpakt in de 3 verhaallijnen: de romance van Anna Sophia en Franz en de opkomst van hun suikerbakkerij/koffiehuis, Wilhelmines vriendschap met Sybille en Kaspar Rockstroh die naar Keulen is gekomen en gaat werken in de suikerraffinaderij. In een vlot lezend verhaal krijgt de lezer zo een realistisch beeld van die periode.
Dit eerste deel van de chocolade dynastie maakt nieuwsgierig naar hoe het verder gaat in het tweede deel De vrouw van de uitvinder.
In deze setting vertelt Rebekka Eder over Franz Stollwerck en zijn vrouw Anna Sophia, over haar zus Wilhelmine en over de arme plattelandsjongen Kaspar Rockstroh. Allen hebben dromen voor een mooie toekomst. Anna Sophia wil met haar kennis van geneeskrachtige kruiden mensen helpen. Franz heeft dromen voor een eigen bakkerij, waarin hij brood en gebak wil verkopen met de recepten die hij van o.a. Parijse, Luikse en Zwitsers bakkers heeft geleerd. Wilhelmine wil tekenen en dichten. Kaspar droomt vooral van Margaretha.
Het begin van het boek viel me niet mee. De karakters worden vrij stereotiep en clichématig neergezet. Zo heeft Franz een lage stem en knippert Anna Sophia langzaam met haar wimpers. Er is veel nadruk op uiterlijk, waarmee vervolgens ook de karakters worden getypeerd. Verder vind ik het eerste deel nogal rommelig met veel en snelle perspectiefwisselingen, ook binnen de toch al niet al te lange hoofdstukken. Naarmate het verhaal vordert, je er als lezer wat meer in komt en de personages leert kennen, stoort dit minder en worden de historische thema’s uitgewerkt en daarmee wordt het verhaal ook interessanter.
Hoewel er veel soortgelijk aanbod is van Duitse auteurs die historische feelgood trilogieën schrijven over families die een café (Marie Lamballe), een patisserie (Charlotte Jacobi) of een koffiebranderij (Paula Stern) uitbaten, vind ik de dochter van de apotheker hier wel positief uitspringen. Rebekka Eder heeft haar verhaal gebaseerd op werkelijk bestaande historische personages en gebeurtenissen. Een interessante tijd waarin ze verschillende thema’s de revue laat passeren: de armoedige omstandigheden op het platteland en in de Keulse fabrieken, het ontstaan van de arbeidersbeweging, de roep voor algemeen kiesrecht en vrijheid van meningsuiting, homoseksualiteit en de eerste feministische oproepen tot gelijke behandeling van mannen en vrouwen. Bovendien is Franz Stollwerck de grondlegger van de nog steeds bestaande firma Stollwerck. (In het nawoord vermeldt Rebekka Eder welke elementen in haar verhaal fictie zijn en welke op werkelijkheid gebaseerd).
Dit alles wordt verpakt in de 3 verhaallijnen: de romance van Anna Sophia en Franz en de opkomst van hun suikerbakkerij/koffiehuis, Wilhelmines vriendschap met Sybille en Kaspar Rockstroh die naar Keulen is gekomen en gaat werken in de suikerraffinaderij. In een vlot lezend verhaal krijgt de lezer zo een realistisch beeld van die periode.
Dit eerste deel van de chocolade dynastie maakt nieuwsgierig naar hoe het verder gaat in het tweede deel De vrouw van de uitvinder.
1
Reageer op deze recensie