In "het hoge Noorden" zijn de dingen misschien anders dan ze op het eerste gezicht lijken..

Marianne Delmee 21 juli 2023
...

De thriller "Het hoge noorden" is het debuut van Ulf Kensler als schijver van fictie. Ulf Kensler is niet echt een beginneling, hij heeft al jaren veel succes in Zweden als schrijver van scenario's voor tv-series voor Netflix en dat is goed te merken aan zijn filmische schrijfstijl. In een interview in Thrillzone zegt hij dat Patricia Highsmith zijn grote voorbeeld is en haar "the talented Mr. Ripley" zijn favoriete thrilller aller tijden. Ik was benieuwd of ik hier wat van zou merken.

Al op de voorkant van het boek  wordt duidelijk dat van de  vier vrienden die de wildernis intrekken, er slechts een zal terugkeren, en in een korte proloog wordt duidelijk dat dit Anna is. Wat er zich allemaal heeft afgespeeld en waar de vrienden  Henrik, Jacob en Milena gebleven zijn wordt in korte hoofdstukken geleidelijk aan duidelijk.

Anna is advocaat en woont  samen met Henrik, docent rechten aan de universiteit van Uppsala. Zij hebben al sinds hun studietijd een relatie en zijn bevriend met de alleenstaande Milena die naast  Anna in de collegebanken zat. Elk jaar gaan de drie vrienden een week op trektocht in Abisko, een wandelgebied in het hooggebergte van Zweeds Lapland. Dit jaar wil Milena, op de valreep en voor de eerste keer,  iemand meenemen, Jacob Tessin, sinds kort haar vriend. Hij is ook een liefhebber van bergwandelingen in het hooggebergte.
Anna en Henrik hebben weliswaar zo hun bedenkingen omdat zij Jacob nog niet kennen, maar zij willen Milena dit niet weigeren, de onbekende Jacob mag mee.

De relatie van Anna en Henrik staat onder druk, hij heeft betere tijden gekend, met Henrik gaat het niet goed, Anna vraagt zich af "Hoe zijn we hier terechtgekomen? Weet ik nog wel wie Henrik is". Milena komt in het boek niet heel uitgesproken uit de verf, wel wordt duidelijk dat zij Henrik al kende voordat Milena haar oog op hem liet vallen en dat Milena in stilte verliefd op Henrik was.

Al bij de eerste kennismaking met Jacob, als zij al onderweg zijn naar hun wandelbestemming, krijgen Anna en Henrik het gevoel dat er met Jacob iets vreemds aan de hand is, wie is deze Jacob eigenlijk, het lijkt er sterk op dat hij niet eerlijk is over wie hij is en waar hij werkt en Anna heeft het onbestemde gevoel dat zij Jacob ergens van kent... Dit gevoel neemt onheilvoorspellende vormen aan, en het is zelfs zo sterk dat zij allerlei pogingen in het werk stelt om nog, gauwgauw,  via internet en telefoon  meer over de achtergrond van Jacob te weten te komen.

Een uitkomst die Anna volledig van haar angstige voorgevoelens bevrijdt komt er niet, maar desondanks gaat het viertal samen op stap, sterker nog, zij laten zich door Jacob overhalen om af te wijken van hun voorgenomen bestemming in het toegankelijke wandelgebied Abisko en in plaats daarvan te kiezen voor een trektocht door een veel ruiger, onherbergzamer gebied, de Sarek. Dit hadden zij beter niet kunnen doen.

Al heel snel blijkt deze beslissing het begin van een hele hoop ellende. De persoonlijkheid van met name de onbekende Jacob laat zich van een steeds duisterder en dwingender kant zien en de jaarlijkse wandelvacantie ontspoort meer en meer.
Ulf Kvensler slaagde er in eerste instantie  niet echt in om mij te doen geloven dat ervaren bergwandelaars zo'n gevaarlijk gebied in gaan met iemand die ze niet kennen en niet echt vertrouwen, maar
in de loop van het verhaal gebeuren er dingen waardoor ik mij in toenemende mate begon  te realiseren dat in "het hoge noorden" misschien de dingen niet altijd zo zijn als wat zij op het eerste gezicht lijken.

Het boek zit qua opbouw hecht in elkaar, als leidend gegeven is er het verhoor met de rechercheur dat zich in het heden afspeelt. Deze stukjes van het verhoor worden afgewisseld met herinneringen van Anna in de vorm van flashbacks,  flashbacks uit haar heel persoonlijke verleden over het gezin waarin zij opgroeide, flashbacks over hoe Anna en Milena bevriend raakten en hoe zij Henrik hebben leren kennen.
En dan vertelt Anna in het verhoor over de gebeurtenissen die zich afspelen kort voor en tijdens de trektocht in Sarek .
In de loop van deze verhoren gebeurt er iets, het verhaal neemt een onverwachte wending die je als lezer niet echt zag aankomen..

Ulf Kensler heeft een boeiende thriller geschreven, met een sterke plot .
Het feit dat het verhaal zelf in een heel kort tijdsverloop van een paar dagen wordt geperst en de broodnodige achtergrondinformatie alleen  in de vorm van persoonlijke herinneringen wordt opgevoerd zorgt voor snelheid en spanning, maar deze beperking in tijd en plaats zat voor mij toch een  geloofwaardige ontwikkeling van de verschillende personages in de weg. Daar had meer in gezeten.

Nu wordt de lezer een pakket van, soms heftige,  ervaringen aangeboden, in pasklare scènes,  dat als een scenario voor een Netflixserie  wel hoge ogen kan gooien maar mij als liefhebber van het geschreven boek nog wat teleurgesteld achterliet.

Maar misschien waren mijn verwachtingen voor dit debuut wat al  te hoog gespannen omdat ik extra benieuwd was naar dit boek door de vele  lovende aanbevelingen en ook omdat Kvensler zo heel nadrukkelijk zijn voorliefde voor Patricia Highsmith had uitgesproken. Hoewel ik moet zeggen dat ik bij een tweede lezing van het boek wel degelijk iets van de liefde van Kvensler voor Patrica Highsmith kon plaatsen en herkennen in de manier waarop hij je  uiteindelijk helemaal meeneemt in de gedachtenwereld van Anna. Ik ben heel benieuwd of Ulf Kvensler in een volgend boek de scenarioschrijver wat meer achter zich kan laten en of hij  zich met nog meer overgave in de ontwikkeling van zijn personages zal storten.

Meer recensies van Marianne Delmee