"Vader spreekt op strengen toon..."

Marianne Delmee 28 juli 2023
"Stervensuur " van Andreas Gruber

Er vinden geheimzinnige moorden plaats, op bizarre wijze vermoorde lichamen van  vrouwen worden gevonden in Duitsland en Oostenrijk.
Bijzondere plekken in kerken, muziek van Bach en, naar het zich laat aanzien, een oud kinderboek waarin ondeugend gedrag op kordate, gruwelijke wijze wordt bestraft gaan in dit boek samen met onverwachte geschenken en therapeutische gesprekken.

Een van de slachtoffers is de moeder van Sabine Nemez, de jongste commissaris van de Münchense Parate Eenheid,  haar vader wordt verdacht van betrokkenheid en in hechtenis genomen.
Het onderzoek wordt overgenomen door de Federale Recherche uit Wiesbaden die een nogal aparte persoonlijkheid naar München stuurt om zich met het onderzoek te gaan bezighouden. Het is de met een Nederlands accent sprekende Maarten S.Sneijder. Deze profiler wordt gekenschetst door collega's van Sabine  als een "onbehouwen eikel"  en een "bijtgrage hyena" , hij blowt bovendien, drinkt vanillethee, gaat volstrekt zijn eigen gang en heeft een  merkwaardige gewoonte " Wacht maar tot hij je zijn drie vingers laat zien."

Ondanks een verbod van hogerhand om zich met het onderzoek te bemoeien, doet Sabine stiekeme nasporingen die een scherpe, bijzondere blik verraden en die de aandacht  trekken van deze  Maarten S. Sneijder. Hij betrekt Sabine bij zijn  onderzoek. Samen vormen zij een markant duo en hun samenwerking  leidt uiteindelijk tot de oplossing van de geheimzinnige moorden.

Stervensuur van Thomad Gruber  is het eerste deel van een serie die al 7 delen telt en nog maar net in Nederlandse vertaling is verschenen.
Het opereren van het duo Nemez en Sneijder brengen lucht en humor in deze thriller waarin ook  gruwelijke daden niet geschuwd worden. Ik heb het boek met veel plezier gelezen en ik kijk uit naar een volgend avontuur.

Ik heb geboft met dit boek dat ik door een winaktie van Hebban heb gekregen, dankjewel Hebban en Bruna.

Meer recensies van Marianne Delmee