De oorlogspianiste

Marieke Leest 28 februari 2024
Londen/Amsterdam 1940. In Londen leren we Marnie kennen. Bij een luchtaanval komt haar opa om. Als ze zijn huis bezoekt na zijn dood ontdekt ze een radio. Haar grootvader werkte blijkbaar undercover als pianist (telegrafist). Op dat moment leert ze Willem kennen die haar hulp inroept om het werk van haar opa verder te zetten. Ze ontcijfert de verborgen boodschap van Daisy aan Gatsby, vernoemd naar het favoriete boek van haar opa. Maar ook Marnie kiest als codenaam een boekenpersonage.

Aan de andere kant van de radio zit namelijk Corrie in Amsterdam. Corrie heeft naast haar werk voor het verzet ook een boekhandel. De beide kanten worden redelijk goed belicht. In Londen hebben ze vooral te maken met luchtafweer en voedselschaarste terwijl de Duitse soldaten in eigen persoon rondlopen in Amsterdam. Toch wordt er hoofdzakelijk ingezoomd op het leven van Marnie.

Ik kende de auteur nog niet maar blijkbaar heeft zij al meerdere oorlogsverhalen geschreven. Dit is wellicht het eerste vertaalde boek maar ik hoop dat er meer boeken vertaald worden want dit was een heel mooi, heftig en meeslepend geschreven boek over twee sterke vrouwen. Het verhaal heeft een heel rustige opbouw waarin vooral de sfeer beschreven wordt van het leven en hoe Marnie groeit in haar rol als pianiste. In het tweede deel is er meer actie en is het tempo beduidend hoger.

Een mooie historische roman die de lezer een kijkje laat nemen in het leven van een radiopianiste tijdens WO II.

Meer recensies van Marieke Leest