NA met veel gevloek maar ook met diepgang

Marieke Leest 02 september 2020
Ik mocht meedoen aan de blogtour van Tinteling Romance met het boek 'Vicious' van LJ Shen. het boek maakt deel uit van de reeks 'Sinners of Saint' en is het eerste deel. Er is reeds een novelle 'Defy' verschenen maar de boeken zijn ook losstaand te lezen.

Ik wil even waarschuwen dat ik mijn review op sommige punten heb aangepast naar de stijl van het boek en voor sommigen misschien 'grof' kan overkomen.

Het boek gaat over Vicious en Emilia. Vicious is een rijke en harde ondernemer die geen rekening houdt met anderen en niet aan 'gevoelens' doet. Hij heeft een bedrijf opgericht met 3 vrienden die hij al kent vanaf de middelbare school. Deze vrienden hebben het soms ook te verduren met hem maar ze zijn elkaar helemaal waard. Hij is hard tegenover zijn personeel, tegenover vrouwen in het algemeen en ook tegen Emilia.

In het begin vond ik hem erg walgelijk. Een vrouw was enkel goed genoeg 'om zijn lul in te steken'. Personeel kon met een vingerknip ontslaan worden en voor zijn vader en stiefmoeder heeft hij geen goed woord over. Hoe kan het dat de vrouwen in de rij staan om met hem naar bed te gaan?

"Haar persoonlijkheid was als een fucking Michael Bubblé liedje. Zo fucking makkelijk en nietszeggend. Ik bedoel, die meid lachte zelfs naar me toen ze me betrapte terwijl ik als een creep haar in haar slaapkamer in het personeelsappartement begluurde. Hoe stom kon iemand zijn?"

Emilia daarentegen is arm. Ze woont samen met haar zus die vaak ziek is en dure medicijnen nodig heeft. Ze moet twee baantjes nemen om rond te kunnen komen en dan lukt dat eigenlijk nog niet. Haar ouders werken voor de vader van Vicious als huispersoneel. En door de schuld van Vicious is ze op haar achttiende verhuist naar New York.

Het boek wisselt af tussen het heden en 10 jaar geleden. Vicious en Emilia konden elkaar toen al niet luchten en nu nog steeds niet. Maar toch worden ze steeds tot elkaar aangetrokken.

Maar Emilia is geen doetje. Ze laat Vicious niet over haar heen lopen. Ook niet als hij met geld loopt te zwaaien of als ze eigenlijk niets liever wil dan met hem in bed te duiken. Ze laat duidelijk merken dat hij geen haar beter is dan zij omdat hij toevallig uit een rijk nest komt en zij de eindjes moeilijk aan elkaar kan knopen. Gedurende het verhaal maakt ze een sterke ontwikkeling door.

Vicious heeft echter ook een verleden en een zware emotionele rugzak mee te dragen en dan kan je zijn onverschilligheid en agressiviteit beter begrijpen. Kan Emilia toch een goede kant van hem naar boven halen of hij is alleen maar een grote klootzak?

Het boek is een NA met veel fucking vloekwoorden maar er is ook een stuk spanning en vooral ook een verhaal in verwerkt. Daar waar ik aan het begin nog dacht dat het nogal oppervlakkig was, heb ik mijn mening gedurende het verhaal moeten bijstellen want er was wel een uitdieping van de karakters en Emilia is echt een personage om van te houden. Dus zeker een aanrader op het vlak van NA als je omkunt met grofgebekte personages.

Meer recensies van Marieke Leest