Niets is wat het lijkt

Marieke Scheers 24 oktober 2019 Hebban Recensent
Wat als je wakker wordt en ontdekt dat het twee jaar later is, dat al je herinneringen van de afgelopen twee jaar weg zijn. Dat je ontdekt dat je vrouw weg is, dat je bijna geen vrienden meer hebt, dat je totaal ergens anders woont en dat je zoon je haat. Het overkomt Jim Vermeersch.

Sandra J Paul (1972) heeft dit als basis gekozen voor haar nieuwst thriller Kwijt. Als lezer vallen we midden in deze situatie en weten net zo weinig als Jim. Samen met hem krijgen we steeds kleine stukjes informatie en het verhaal bouwt zich zo zorgvuldig op, om vervolgens steeds met kleine verrassingen te komen waardoor het verhaal weer en heel ander aanzien heeft. Er wordt verteld vanuit perspectief van Jim afgewisseld met zijn zoon Vince en dat geeft zo een compleet beeld van de huidige situatie maar ook van wat er heeft gespeeld in de afgelopen jaren.

Leuk is de setting van een patisserie. Eigenlijk zou je het boek moeten lezen met een heerlijk stuk taart erbij, dat komt te beleving ten goede. Hoewel de kans bestaat dat het eten ervan erbij inschiet, doordat het verhaal zo blijft boeien dat er van eten geen sprake meer is. Door de constante stroom van kleine stukjes informatie die de nieuwsgierigheid enerzijds bevredigen maar tegelijkertijd weer nieuwe vragen oproepen is het een boek dat niet makkelijk is weg te leggen.

Gedurende het boek leren we de personages goed kennen, voor zover dat mogelijk is, want de schrijfster houdt constant informatie achter. Zo blijft ze constant verrassen en is niets wat het lijkt.
Kwijt is een spannende thriller, zorgvuldig uitgewerkt en vol verrassingen.

Meer recensies van Marieke Scheers