Geslaagde feelgoodroman

Marieke Scheers 20 februari 2020 Hebban Recensent
Nanda Roep is schrijfster en selfpubber en heeft al veel kinderboeken op haar naam staan. Daarnaast schrijft zo ook boeken voor volwassenen. Leugens in de lente (2020) is haar nieuwste feelgoodroman.

In leugens in de lente speelt het verhaal zich af rondom een paar vrouwen die wonen in Driestenen, een dorpje waarin iedereen alles van elkaar weet en waar men elkaar altijd steunt. Manja is de dochter van Dorien en heeft een tijd in Drenthe gewoond met man en zoontje Rayan. Ze is jong weduwe geworden en keert ze terug naar haar geboorteplaats. Ilya is getrouwd met Danny en ze hebben twee dochters Yara en Yfke, maar Danny is vaak weg en als hij thuis is, is hij gewelddadig. En Ineke was kleuterjuf en heeft het moeilijk nu ze met pensioen is. Ze is samen met haar man Jan, maar haar leven draaide naast haar baan compleet om haar zoon Max, en die ziet ze bijna niet meer.

Het zijn drie vrouwen waarvan de levens weinig met elkaar te maken lijken te hebben, maar niets is minder waar. In de opbouw van het boek krijgen we als lezer uitgebreid de kans om kennis te maken met deze mensen. De hoofdstukken zijn niet heel lang en wisselen tussen de personages. Al snel wordt duidelijk dat ze allemaal geheimen en problemen hebben. Tussendoor zijn klein stukjes tekst te lezen over een ongeluk, deze zijn schuingedrukt en vallen daardoor op. Het is al snel duidelijk dat het ongeluk van groot belang is voor het verhaal, maar prijsgeven van het hoe en het wat gaat met nieuwsgierigmakende kleine porties.

Het verhaal leest vlot, door de korte hoofdstukken en door de diverse gebeurtenissen in Driestenen. Het volgt snel op elkaar en het houdt de lezer constant geboeid en nieuwsgierig. De keuze van het ene personage heeft grote gevolgen voor de ander, het is een soort vlinder effect en zeer goed uitgewerkt. Naarmate het boek vordert richting de climax, vallen puzzelstukjes op hun plek en blijkt hoe zorgvuldig het boek is opgebouwd en hoe sterk het verhaal is.

De personages maken dan ook een grote ontwikkeling door en het ‘samen zijn we sterk’ geldt zeker voor de inwoners van Driestenen.
Nanda Roep heeft een prettige schrijfstijl, waardoor het makkelijk leest en alle aandacht bij het verhaal en de personages kan blijven. Knap is de uitwerking van zowel de jonge kinderen als de oudere Ineke. Zo roept Ineke in eerste instantie weerstand op, maar later blijkt ze een lieve vrouw, en zijn de jonge meiden in het verhaal echte pubers die een plan bedenken zoals jonge mensen dat kunnen doen, zonder na te denken over de consequenties.

Levens in de leugen is een heerlijk feelgoodverhaal met een stukje spanning en een hoop geheimen. Met thema’s als rouw, overspel, machtsmisbruik binnen een huwelijk, en schuldgevoel is het een rijk boek met diepgang en fijne personages wat het een zeer geslaagde roman maakt.

Meer recensies van Marieke Scheers