De boodschap het belangrijkste

Marieke Scheers 04 juni 2020 Hebban Recensent
Als op een dag de zon 12 minuten ‘uit’ is en er een vreemdeling op een afgeschermd schoolterrein verschijnt, is dat het begin van een wereldwijde bewustwording en verandering. Deze vreemdeling claimt de zoon van God te zijn. Steeds meer mensen raken ervan overtuigd dat hij het werkelijk is. Maar waarom is hij hier?

Het is aan lerares Sophie om hem op te vangen en hem te begeleiden op aarde. Via een jonge leerling van haar school komen ze beide in contact met 12 mensen die al langer bezig zijn met plannen voor een betere aarde. Maar de wereldleiders en de geestelijke leiders moeten ook worden overtuigd dat oplossen van het probleem van armoe en honger nu echt moet en dat de wereld moet verbeteren voor het te laat is. Helaas staat hebzucht en macht die omslag in de weg.

Het boek Zeg maar Joe bevat een belangrijke boodschap: Redt de aarde voor het te laat is. De wijze waarop we als lezer met deze boodschap in aanraking komen is uiterst origineel. De mogelijkheid dat het de zoon van God is die terugkeert naar ons om de mensheid te redden is goed bedacht. Het personage Joe is goed neergezet, charismatisch, rustig en sympathiek. Sophie is lief en een beetje naïef. Daarnaast zijn de personages behoorlijk zwart/wit. De goede kant zit bij de club van twaalf en de slechteriken zijn toch de wereldleiders die vooral aan het einde van het boek hun ware aard laten zien. Echt connectie met de personages is verder niet te krijgen, daarvoor blijven ze te oppervlakkig en wisselen de perspectieven te snel.

Qua schrijfwijze is het makkelijk leesbaar, hoewel er af en toe en vreemd woord wordt gebruikt. Maar vaker is het bijna kinderlijk hoe iets wordt uitgelegd. Van een ghostwriter die al diverse boeken schreef had ik toch wat meer verwacht.

“Zijn toehoorders mompelden instemmend, want ze vonden allemaal dat die moderne elektronica moeilijk onder de knie te krijgen was en ze vonden het prettig dat Joe op dit punt net zo weinig wist als zij.”

Het begin van het boek is erg sterk. De wisseling tussen verschillende personages die de 12 minuten donker meemaken, maar daarna zwakt het helaas af. Er zit er veel herhaling in het boek en zijn er delen redelijk saai en langdradig. Het interview echter, dat bijna aan het einde van het boek plaatsvindt was juist weer erg goed en het idee van nieuwe leefregels zonder belerend te zijn maar iedereen gezond verstand laten gebruiken zou een prachtige oplossing zijn. Het is een boek dat voorafgaand aan het lezen grote verwachtingen schept en een geweldig thema heeft, maar helaas maar matig is uitgewerkt.

Zeg maar Joe is een boek waarbij de boodschap het belangrijkste is en wat op een originele manier in een roman is verwerkt zonder zweverig te worden of te beledigen. Iedere lezer kan er voor zichzelf iets uithalen en daarmee een eerste stap zetten naar een betere en schonere wereld.

Meer recensies van Marieke Scheers