Een prachtig historische verhaal van een vooruitstrevend meisje.

Marijo Bakker 22 juli 2022

Uitvoering : Hardcover
Aantal pagina's : 260
Verschijningsdatum : maart 2019
Thema : Kinderen / tieners: fictie: historische fictie

Dit boek mocht ik lezen als recensie exemplaar van Droomvallei Uitgeverij.
Heel hartelijk dank hiervoor. Na dat ik deel 1 gelezen had was ik ook heel benieuwd naar deel 2. Daar heb ik zeker geen spijt van gehad.

Achterflap:
Amsterdam 1911/1912 Clara is het allereerste krantenmeisje van het land geworden! Ze is de hele dag op straat en schrijft ook stukjes voor de krant. Maar niet alles loopt op rolletjes. Zij en haar beste vriend Koos groeien uit elkaar, en op een koude winterse dag gebeurt er thuis iets vreselijks. En dan blijkt Clara’s moeder ook nog eens geheimen te hebben…

De cover:
De cover past duidelijk bij het eerste deel. In het begin vond ik ze toch wat vreemd maar als je deel 1 gelezen heb krijg je door dat ook de cover een verhaal verteld. Eigenlijk vind ik ze nu super leuk en goed gevonden.

Inhoud:
Prachtig duidelijk lettertype. Ook goed te lezen voor jongere kinderen. Ook mooie korte zinnen. Boven de hoofdstukken staat een klein tekeningetje wat combineert met het hoofdstuk.

Het verhaal.
Het boek begint met een terugblik naar het vorige deel. Dat is erg prettig voor als er bijvoorbeeld een poos tussen zit voor dat je het volgende boek leest.
Daarna gaat het naadloos door waar het gebleven was.
Clara is het eerste krantenmeisje in Nederland en dat baart opzien. Maar er wordt ook schande van gesproken. Clara loopt meer en meer op tegen het verschil van mannen en vrouwen. Ze vindt dat vrouwen hetzelfde kunnen als mannen. Een prachtig boek over een vooruitstrevend meisje, met historische feiten. Een prachtig boek wat voor jong en oud leesbaar en boeiend zal zijn. Dit boek verdient van mij zeker 5 sterren. Ik ga direct beginnen in deel 3.

Meer recensies van Marijo Bakker