Bijzonder boek over vriendschap

Marijo Bakker 30 oktober 2019

Dames op de Herengracht

Auteur: Margareth Hillebrandt.
Uitgeverij: LetterRijn Leidschendam.
Fotobewerking voorkant: John Asselbergs.
ISBN9789491875908

Dit recensie-exemplaar is beschikbaar gesteld door Margareth Hillebrandt en Theo van Rijn van uitgeverij LetterRijn. Ik ben hier super blij mee. Dank jullie wel hier voor.

Over de auteur.
Margareth Hillebrandt groeide op in Leiden. Haar inspiratie voor de roman Dames op de Herengracht verkreeg ze door haar jarenlange ervaring in de ouderenzorg, waar ze werkte als projectmedewerkster voor een aantal grote innovatieve projecten.
Van Margareth Hillebrandt verschenen eerder onder andere de thriller Jeugdzonde en de roman Obsessie.

Samenvatting van her boek.

Het is eind jaren zeventig als drie jongen vrouwen Dorine, Julia en Lily elkaar ontmoeten tijdens een schildercursus in Griekenland. Daar ontwikkelt zich een hechte vriendschap. Veertig jaar later besluiten ze te gaan samenwonen in een monumentaal pand op de Herengracht in Leiden. Ze doen elkaar de belofte: “We gaan hier verticaal in en pas horizontaal weer uit”.
Dolf, een flamboyante zeventiger, hospiteert als nieuwe bewoner. Vanaf dat moment is het gedaan met de rust. De geschiedenis lijkt zich te herhalen, met al zijn pijnlijke details. Als bij Julia de ziekte dementie wordt geconstateerd maakt het dat de situatie voor Dorine, die een constante innerlijke strijd voert tussen vriendschap en eigenbelang, niet makkelijker.

Mijn bevindingen;

De cover: Prachtig en uitnodigend.

Het boek is eigenlijk verdeeld is twee delen. Dat had ik niet zien aankomen maar wel heel mooi en duidelijk om het verhaal ook uit het oogpunt van een ander persoon te zien.
Het boek is heerlijk vlot geschreven en boeit vanaf het eerst moment. Een boek dat gaat over vriendschap, loyaliteit en schuldgevoel. Aan de ene kant een vrolijk ook wel humoristische kant, aan de andere kant verdriet en achterdocht. Moeilijk te omschrijven omdat je het gewoon zelf moet lezen. Geen dik boek maar een boek met emotie.

Conclusie:
Een prachtig boek over vriendschap en intrige.
Heerlijke schrijfstijl.
Zeker een boek dat je gelezen moet hebben.
Een verdiende 5*

Meer recensies van Marijo Bakker