Dank je wel Abdelali Bentohami dat we een kijkje mogen nemen in het leven van je familie.

Marijo Bakker 24 maart 2024

Taal : Nederlands
Uitvoering : Paperback
Aantal pagina's : 272
Verschijningsdatum : januari 2024
Thema : Fictie: algemeen en literair.

Dit boek heb ik mogen ontvangen als recensie exemplaar van auteur Abdelali Bentihami in ruil voor mijn eerlijke mening. Dat staat natuurlijk buiten kijf. Heel hartelijk dank hiervoor.

Achterflap:
Marokko, eind jaren zestig. De zeer jonge Faris Skarmi groeit op in Askram, een klein dorpje vlakbij de middellandse zee. Steeds meer groeit in hem het verlangen om zijn primitieve en harde plattelandsleven in te ruilen voor een gerieflijker bestaan aan de overkant, Europa. Tegelijkertijd voert hij een innerlijke strijd rond dat verlangen. Door aanhoudende droogte en nog diepere armoede wordt een aftocht onvermijdelijk. Hij vertrekt via een tussenstop in Tanger naar Barcelona, waar hij aan de slag gaat als hulpje in de bouw. Het leven in Europa valt hem zwaar. De hooggespannen verwachtingen worden niet ingelost en het gemis van zijn vaderland en dierbaren hakt erin. Hij keert terug naar zijn geliefde Askram, maar ditmaal zal hij Askram op een zeer wrede manier beleven. Vervloekt is de overkant is gebaseerd op het leven van de vader van de schrijver.

De cover:
Hele mooie cover die zoveel duidelijk maakt als je het boek leest.
Indeling en opmaak:
Heel mooi lettertype. De hoofdstukken hebben allemaal een naam. Ook is het boek in een soort delen met datums verdeeld, dat brengt de juiste structuur in het boek. Ik zou willen dat meer auteurs dat deden. Ik vind dat een meerwaarde.
Mijn beleving van het verhaal.
Het boek begint in de jaren zestig op het platteland in het dorpje Askram. (Als je het vorige boek van deze auteur gelezen hebt herken je dit dorp) De jonge Faris Skarmi groeit daar op. Het is een armoedig bestaan. Regelmatig moet hij voor oom Ahmed werken die het niet schuwt om de jongen ferme klappen uit te delen als het hem te langzaam gaat. De droogte en de armoede doen hem al meer verlangen om naar Europa te gaan. Toch wil hij eigenlijk zijn zusje, met wie hij een innige band heeft, niet in de steek laten. De aanhoudende droogte en armoede doen hem beseffen dat de stap naar Europa onvermijdelijk is. Na een lang gevecht om een paspoort te krijgen is het dan eindelijk zover, Faris vertrekt naar Europa. Maar in Europa aangekomen blijkt het minder rooskleurig te zijn dan verwacht. Het is hard werken maar nog erger, hij heeft heimwee. Heimwee naar zijn vaderland, heimwee naar zijn zusje. Faris besluit terug te gaan. Maar als hij dan eindelijk weer terug is in zijn geliefde Askram wacht hem daar een vreselijk drama.
Een indrukwekkend boek wat ons een kijkje geeft in het leven van Faris Skarmi de vader van de auteur. Dit boek is zo aangrijpend. Ik heb er gewoon geen woorden voor. Ik kan alleen maar zeggen, dank je wel Abdelali Bentohami dat we een kijkje mogen nemen in het leven van je familie. Dit boek verdient meer dan 5 sterren. Ik hoop echt dat er nog een boek van deze auteur komt.
Nogmaals: dank je wel.

Meer recensies van Marijo Bakker