Een heel bijzonder boek.

Taal : Nederlands
Uitvoering : Paperback
Aantal pagina's : 242
Verschijningsdatum : december 2021

Dit boek heb ik als recensie exemplaar gekregen van Aspekt uitgeverij in samenwerking met Lars den Brabander. Heel hartelijk dank hiervoor.

Over de auteur:
 Lars de Brabander is een veelzijdig ondernemer met de luchtvaart als rode draad door zijn carrière. Hij groeit omringd door tien gezinsleden op te Curaçao waarna hij na zijn middelbare school terechtkomt op de opleiding voor fysiotherapie in Nederland. Al snel blijkt dat zijn interesses elders liggen. Hij volbrengt de toeristische opleiding in Breda en belandt direct bij de legendarische Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Pan Am waar zijn carrière een vlucht neemt, gevolgd door enkele andere flamboyante luchtvaartmaatschappijen. Deze loopbaan stelt hem in staat de wereld te ontdekken, een bijzondere wereld met excentrieke mensen die terug te vinden zijn in zijn werken. Zo schrijft hij in Chile en Indonesia over een oude man die zwaar getroffen is door een hersenbloeding en enkel nog communiceert met zijn onderbewustzijn, zijn tweede ik. In Colombia raakt hij geïnspireerd door de internationale drugshandel die ook zijn eiland Curaçao niet ongemoeid laat. En in New York, Amsterdam en Italië raakt hij bevlogen door de Gouden Eeuw en schrijft hij zijn derde manuscript De herovering van New York wat als eerste publicatie verschijnt bij uitgeverij Aspekt, al snel gevolgd door De fluisteraar van Père-Lachaise, waar een zonderlinge clochard tot leven komt middenin een veld van beroemde doden op de bekendste begraafplaats van Parijs.

Achterflap:
Na een bewogen leven besluit de excentrieke Alphonse De Montadour noodgedwongen een verlaten graftombe te betrekken op het beruchte kerkhof Pére-Lanchaise in het Parijs van de 19e eeuw. Wat brengt deze oudere man zover? Wat kan er gebeurd zijn dat iemand beslist om al zijn materiële rijkdom in de vuilnisbak te gooien en als clochard verder door het leven te gaan? Op de begraafplaats komt de door vele harten beminde Alphonse in contact met bijzondere en beroemde, in hun rust verstoorde figuren. En terwijl de laatste Franse Revolutie zich op de achtergrond in het centrum van Parijs afspeelt, Heeft Alphonse de bizarre taak om een aanstaande revolutie op het kerkhof af te wenden. De Fluisteraar van Pére-Lanchaise is een macaber en geestig liefdesverhaal over een excentrieke zwerver met een geheim en een gave. Deze spannende roman volgt kort na het succesvolle debuut van de auteur, De herovering van New York. Recensent Elma Bruin van The new Royalty World: 'Het is het debuut van Lars de Brabander, en wat voor een debuut! Een heerlijke historische roman, met een actueel thema. Een mooie mix van fictie met non-fictie. Het smaakt zeker naar meer'.

De cover:
Die moet je goed bekijken, dan is het een prachtig schilderij.

Inhoud:
Prachtig mooi groot lettertype. Het boek is verdeeld in hoofdstukken met naam, dat maakt het heel duidelijk.
Er zijn stukken in het cursief gedrukt,dat verduidelijkt dat er een bepaald iemand spreekt. Dat is heel fijn.

Het verhaal:
Het is een heel bijzonder verhaal. Wel even wennen. Maar al snel kon dit verhaal me boeien. Het verhaal is bijzonder opgebouwd. De hoofdpersoon in het boek is zo goed neergezet dat ik geloof dat hij echt bestaan heeft. Misschien niet hetzelfde maar voor mij kan het. Het moeilijke is dat het in Frankrijk afspeelt. Veel Franse woorden, namen en termen. Voor mij is dat is dat echt een minpuntje in dit boek. Ik begrijp ook dat het waarschijnlijk niet anders kan maar ik
heb niets met Frans.
Toch vind ik dat dit boek zeker 4 sterren verdient. Het is een interessant mooi boeiend verhaal

Meer recensies van Marijo Bakker