Bertina heeft zichzelf overtroffen.

Marijo Bakker 28 september 2019

De Veluwse verdwijning

Auteur: Bertina Mulder.
Uitgegeven via Parisbooks.
Omslagfoto: Bertina Mulder. (de renderklippen, Epe.
ISBN9789492883780

Dit boek heb ik aangeboden gekregen van Bertina Mulder. Hartelijk dank hiervoor. Ik ben er super blij mee.

Over de auteur: Bertina Mulder geboren 1962 te Winterswijk
Heeft een achtergrond in de onlinecommunicatie. In 2016 verscheen haar debuutroman Wisselwerking. Haar tweede boek, een psychologische thriller De Rode magneet, verscheen in 2018. Deze thriller gaat over de eerste bemande missie naar Mars. Voor haar misdaadroman De Veluwse verdwijning liet ze zich inspireren door een opvallend rouwbericht in dagblad de Stentor.

Samenvatting van dit boek.
Als je een rouwadvertentie leest, twijfel je er niet aan dat de persoon overleden is. Zelfs als de datum van de krant gelijk is aan diens overlijdensdatum. Maar stel dat je de enige nabestaande bent en niemand heeft je ingelicht? En stel dat er staat dat je overleden tante weduwe was, terwijl haar man een paar weken er voor nog springlevend was? Het overkomt Teus. Samen met zijn vriendin Babs gaat hij opzoek naar de waarheid achter de mysterieuze verdwijning van zijn oom en tante.
Het verhaal speelt zich af in het sfeervolle decor van het Veluwse landschap.

Mijn bevindingen:
De cover: Daar kan ik kort over zijn. Heel erg mooi en samen met de titel roept dit meteen al vragen op. Wat zit hier achter?
Het verhaal en schrijfstijl:
Bertina heeft een mooie duidelijk en prettige schrijfstijl. De personen zijn ook goed uitgewerkt zodat je een duidelijk beeld van ze krijgt.
Zodra je de eerste letter leest wordt je meteen het verhaal in gezogen. De eerste zin “Dit kan niet waar zijn” vraagt om verder te lezen. Wat kan niet waar zijn? Dat moet en wil je weten.
Als Teus terugkomt van een vakantie leest hij in de krant dat zijn tante is overleden. Maar in de advertentie staat dat zijn tante weduwe is maar zijn oom was nog springlevend toen Teus op vakantie ging. Er klopt iets niet. Wat is er gebeurd en waarom heeft niemand hem ingelicht? Hij is de enige nabestaande. Samen met zijn vriendin Babs gaat Teus op onderzoek uit.
Conclusie:
Een prachtig boek wat vraagt om gelezen te worden.
Geen alledaags verhaal met een zeer verrassend plot.

Meer recensies van Marijo Bakker