Een schattig boekje voor peuters en kleuters

Marijo Bakker 28 juli 2022
Elfjes in alle kleuren
Auteur: Marije van den Bovenkamp met illustraties van Maureen Hennep.

Specificaties

Ze vertellen
hun kleurrijke verhaal
Welke kleur past bij
jou?
Elfjes in alle kleuren is het vervolg op Elfjes Bestaan. Dit voorleesboek met prachtige illustraties is voor kinderen van 0 tot 5 jaar én voor basisschoolkinderen om lekker zelf te lezen en te kijken. Het boek combineert de magische elfjes die we kennen uit de mythologie met de elfjesdichtvorm (bestaande uit 11 woorden). Ze zijn fijngevoelig, lief, ritmisch en klein. Toch vertelt één elfje al een heel verhaal. De bijpassende illustraties maken de verhaaltjes nog rijker. De combinatie is zo krachtig, omdat zowel de visuele als auditieve zintuigen van jonge kinderen worden geprikkeld. Het is de auteur en illustrator gelukt om de thema’s liefde, plezier en levensenergie te vangen in de elfjes en tekeningen.
In dit boek vertellen alle elfjes iets over de betekenis van een kleur. Zo leer je wat een bepaalde kleur voor jou kan doen, hoe die kleur jou kan helpen. De auteur pleit ervoor om kinderen al voor te lezen vanaf de geboorte, omdat dit zo goed is voor het taalbegrip, de woordenschat en het leesplezier. Daarbij vindt zij het belangrijk dat jonge kinderen, die zelf nog niet kunnen lezen, hun fantasie voortdurend prikkelen door illustraties, afgestemd op hun leeftijd. Fantasie is namelijk rijkdom; laten we dat koesteren.
‘Elfjes in alle kleuren’ is het tweede kinderboek van Marije van den Bovenkamp. De illustraties zijn gemaakt door Maureen Hennep.
De cover:
Heel aantrekkelijk en sprankelend.
Inhoud: Prachtig.
Mijn beleving:
Wat een ontzettend leuk, kleurrijk leerzaam boekje/prentenboek voor onze peuters en kleuters. Alle elfjes hebben een klein kort verhaaltje over hun eigen kleur. Heel speels en mooi met kleine versjes. Zo leren onze kleinsten al snel en jong de kleuren herkennen. Maar sommige kleuters zullen misschien de kleuren niet herkennen. Dit boekje is dus ook heel geschikt om vroegtijdig kleurenblindheid te herkennen. Ik ben helemaal verliefd op dit boekje en het krijgt van mij dus ook een dikke 5*

Meer recensies van Marijo Bakker