Indrukwekkend. Een boek dat vraagt omgelezen te worden

Marijo Bakker 05 september 2019
Auteur: José Bosma
Uitgever: BoekenGilde Enschede.
ISBN: 978-94-6323-733-8

Over de auteur:
Volledige naam Josephina Alida Bosma.
Geboren in 1950
Een veelzijdige duizendpoot die schrijft, schildert en met passie fotografeert.
Sinds 2012 schrijft José een blog onder de naam Josephientje. Ze heeft daaruit al eens gepubliceerd.
Https://josephientjesblogspot.com

Samenvatting:
Vanaf 1945 heerst er vrede in Nederland, maar bij veel gezinnen thuis duurt de oorlog nog voort. Wanneer José, geboren en getogen in de Amsterdamse Jordaan de nalatenschap van haar vader ontvangt, krijgt ze het akelige gevoel dat ze vader niet goed genoeg kende. Wat had hij allemaal meegemaakt om zo zwijgzaam en verbitterd te zijn? Waarom mishandelde hij haar zo erg? Kwam dit gedrag voort uit wat hij in de Tweede Wereldoorlog had meegemaakt? Zoals zovelen sprak hij daar nooit over. Ook niet over zijn bijdrage aan het verzet. Dit zwijgen het grote gevolgen voor de relatie tussen vader en dochter, Ze begreep hem niet en werd steeds rebelser.
Ze kwam in verzet tegen de resonatie van deze oorlog die niet de hare was.

Leven vanuit verzet laat zien hoe trauma's van generatie op generatie wordt doorgegeven.

Mijn beleving:
De cover:
Heel mooi. Nieuwsgierig naar wat het meisje op de foto te vertellen heeft.

Het verhaal.
Indrukwekkend.
Het boek, het verhaal dat zoveel zegt. Zoveel emotie laat voelen. Zo verschrikkelijk en toch zo mooi is. Ik heb menige traan moeten laten om dat meisje, maar ook om de man die haar vader was.
Lieve José, ik ben zo dankbaar dat ik dit boek van je lezen mocht.
De tekst in dit boek die zoveel zegt, die wil ik jullie niet onthouden.
Voor de rest: ga het boek lezen

“Ik, die jarenlang gesnakt had naar zijn erkenning, legde voorzichtig mijn hand in zijn hand. Door zijn bijna gesloten en betraande ogen werd ik voor mijn gevoel voor het eerst door hem echt gezien en erkende hij mij in al zijn kwetsbaarheid vanuit zijn hart voor het eerst niet als een laspost, maar als zijn kind”.

Conclusie:
Prachtige schrijfstijl.
Indrukwekkend boek dat in al zijn eenvoud
5 sterren verdient

Meer recensies van Marijo Bakker