Roman boordevol mysterie en spanning

MarineLens 06 april 2021
Sofie Nauta krijgt te horen dat haar vader, professor Ward Nauta, is overleden. Ondanks het feit dat ze nog een broer heeft, komt de zware taak van het ontruimen van haar vaders huis en appartement alleen op haar schouders terecht. Wanneer ze het huis aan het opruimen is, beslist ze om al zijn boeken weg te schenken aan de universiteit waar hij werkte, aangezien ze haar tijd in het huis wil beperken. Zogezegd, zo gedaan, de boeken worden opgehaald. Enkele dagen later krijgt Sofie echter telefoon van de universiteit dat er in de boeken enkele foto's die beschadigd zijn en beklad met scheldwoorden zijn gevonden. Dit zet Sofie aan het denken: Wie heeft dit gedaan? Wat wil de persoon hiermee zeggen? Daarom gaat ze met Olivier, de assistent die de boeken inventariseert, op zoek naar nog meer foto's.

Olivier moedigt Sofie aan om dit tot op de bodem uit te zoeken. Daarom gaat ze praten met haar grootouders en beslist ze later om ook haar broer in Amerika op te zoeken, omdat ze hem verdenkt dit te hebben gedaan. Daarom gaat ze op bezoek bij haar broer Max, waar ze elkaar opnieuw leren kennen en waar ze ook kennismaakt met zijn vriendin Laura. Haar vraag is daarna echter nog steeds niet eenduidig beantwoord, maar ze laat het niet los en zoekt verder.

Sofie is zoekende... Niet enkel naar de waarheid, maar ook naar wat ze precies wil van het leven. Het boek is heel menselijk, echt en authentiek geschreven door van den Bemd, boordevol details. Dit is de enige manier waarop ik het kan omschrijven. Er is geen sprake van de typische spanning zoals in de thrillers die ik vaak lees, toch is dit een roman die je niet kunt wegleggen. Je bent zo nieuwsgierig naar het verhaal achter de foto's maar ook naar de familiegeschiedenis van de Nauta's. Het einde laat je verstomd en met open mond achter en is echt de kers op de taart, waarbij alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen.

Voor mij was het een boek dat ik zelf misschien uit mezelf niet ter hand had genomen, maar dat ik met plezier gelezen en gerecenseerd heb.

Meer recensies van MarineLens