Het sanatorium 4**** - Wat een debuut!

MarineLens 09 oktober 2021
Onlangs zat ik in een leesdipje (druk op het werk & weinig tijd om te lezen) en dit boek haalde me er weer helemaal uit.

Elin, een Engelse rechercheur, zakt samen met haar vriend af naar een hotel in Zwitserland om er de verloving van haar broer Isaac te vieren, met Laure. Ondanks het leuke nieuws van de verloving is er toch weinig vreugde. Elin maakt namelijk een moeilijke tijd door. Ze is op bijzonder verlof nadat ze iets traumatische meemaakte tijdens het werk en daarbij komt nog eens het feit dat ze na vele jaren het overlijden van haar broer Sam nooit heeft verwerkt. Ook de relatie met Isaac is niet optimaal en dit zorgt al voor enige spanning. Elin blijft Isaac verdenken iets met de dood van Sam te maken te hebben en ze is vastbesloten te weten te komen wat er met hem gebeurde.

Het verhaal speelt zich af in een mysterieuze setting, namelijk een hotel in de bergen van Zwitserland. Het is prachtig, maar niets is minder waar: het hotel heeft een duister verleden, dat het duidelijk nog niet losgelaten heeft. Het hotel en de omgeving worden beeldend beschreven, waardoor je je er meteen iets bij kunt voorstellen en het gevoel hebt er zelf rond te lopen.

On top of all that verdwijnt Laure opeens… Elin schiet meteen in actie en neemt het voortouw in de zoektocht. Dan duiken er plots verschillende lichamen op in de buurt van het hotel. Dit verandert de blik op Laure: is zij louter slachtoffer of heeft ze hier misschien iets mee te maken?

Als je denkt dat het niet erger kan, raken ze ingesneeuwd door een sneeuwstorm. Achtergebleven in het hotel, geen zicht op beter weer, een situatie waarin iedereen verdacht wordt… De isolatie drijft de spanning tot een hoogtepunt.

Dit is geen gemiddelde thriller: de spanning is aanwezig, maar daarnaast is er ook een sterk plot en voldoende intriges om het interessant te houden! Ook sterk hoe de geschiedenis van het hotel is meegenomen doorheen het verhaal.

Dit boek is het debuut van Sarah Pearse, maar het zit meteen goed! Gezien de setting en het soort spanning, doet het me meteen denken aan auteur Ruth Ware. Wat ben ik benieuwd naar haar volgende boeken!

Meer recensies van MarineLens