Sterke prequel!

MarineLens 19 december 2021
Oh, wat was ik benieuwd naar dit boek! Na alle andere boeken van Bjørk te hebben verslonden, stond zijn reputatie van een getalenteerde thrillerauteur te zijn al vast. Hij weet me telkens te verrassen en dit allemaal in de prachtige, maar ook mysterieuze setting van Oslo, Noorwegen.

Sneeuwwit is een prequel op de vorige boeken. Het verhaal speelt zich af in 2001, wanneer de lichamen van twee elfjarige jongens worden gevonden. Dit wekt meteen de afschuw van vele mensen op en alle ogen zijn gericht op het onderzoek. De zaak vertoont sterke gelijkenissen met wat er acht jaar geleden gebeurde in Zweden… Kunnen Munch en zijn team wat men destijds in Zweden niet kon en slagen ze erin deze verschrikkelijke moorden op te lossen?

Munch staat er natuurlijk niet alleen voor, maar krijgt hulp van zijn collega’s. Ook ontvangt hij een nieuweling in zijn team waarmee we al bekend zijn: Mia Krüger. Ze zit in haar laatste jaar aan de politieacademie en scoort uitzonderlijk hoog, waardoor ze in het oog springt en er contact wordt gelegd met Munch. Mia blijkt een uitstekende aanwinst met haar onnavolgbare intuïtie en talent om plaatsen delict te analyseren. Mia is zonder meer een intrigerend personage en het is zeker een meerwaarde aan de reeks dat we, als lezers, haar leren kennen in haar begintijd bij de politie en haar kunnen volgen bij haar eerste echte zaak.

Net zoals Bjørks andere boeken moet je als lezer zeker geen rechte lijn naar de ontknoping verwachten. Er zijn immers vele sporen die gevolgd worden en je wordt vaak op het verkeerde been gezet, waardoor je in spanning blijft verder lezen! Dit wordt gecombineerd met heel wat verschillende verhaallijnen en vertelstandpunten, wat maakt dat het boek leest als een sneltrein. Toch raak je de kern van het verhaal niet kwijt en zit je als lezer volledig mee in deze bloedstollende jacht op de moordenaar. Wat een race tegen de klok!

Zeker de moeite om te vermelden: ook dit boek is weer enorm beschrijvend geschreven. Het is telkens genieten om even volledig op te gaan in Noorwegen en omgeving.

Eén punt van kritiek is dat ik toch nog achterblijf met enkele vragen. Ik was graag net iets meer over het motief te weten gekomen, aangezien het op het einde allemaal erg snel gaat. Ik had nood aan een korte recapitulatie om de punten met elkaar te verbinden. Toch kan dit open einde me niet op andere gedachten brengen en geef ik dit boek graag 4****.

Met veel dank aan Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor dit recensie-exemplaar!

Meer recensies van MarineLens