Daniël Cole doet het weer!

MarineLens 28 juni 2021
Ik ben ontzettend blij dat ik het boek Mimic mocht ontvangen van Uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Nadat ik heel erg genoten heb van de Ragdoll-trilogie moest ik natuurlijk ook dit nieuwe boek lezen!

Mimic gaat over Benjamin Chambers, die ook kort wordt aangehaald in de Ragdoll-trilogie. Op een gegeven moment wordt Chambers opgeroepen naar een plaats delict, waar de onervaren agent Adam Winters hem opwacht. Daar vinden ze het eerste slachtoffer en dit leidt naar een zenuwslopende zoektocht naar een seriemoordenaar die de lichamen van zijn slachtoffers zo in scène zet dat ze een kunstwerk nabootsen (vandaar “Mimic”). Dit leidt tot indrukwekkende taferelen. Chambers en Winters zitten de moordenaar op de hielen maar door een gebrek aan bewijs moeten ze hun onderzoek staken.

Zeven jaar later hebben ze beiden een heel ander leven, maar wat ze gemeen hebben is dat deze zaak hen nooit heeft losgelaten. Ze worden benaderd door rechercheur Marshall, die zelf een persoonlijke band heeft met de zaak en alles op alles wil zetten de schuldige op te pakken. Hiervoor doet ze beroep op Chambers en Winters. Chambers wil zijn leven niet opnieuw omgooien door deze zaak maar na lang aandringen gaat hij samen met hen op onderzoek uit.

Het is een heel ander boek dan de Ragdoll-trilogie. Dit ook door de heel andere insteek en het kunstaspect. De spanning bouwt zeker en vast op en het is absoluut geen boek dat je snel weglegt, maar over het algemeen ligt het tempo lager dan bij Ragdoll. Het is verder ook minder bloedstollend en gruwelijk dan zijn eerdere boeken. Hier wordt er nog meer gefocust op wat de boodschap is achter de lichamen en het kunstwerk. Het moorden zelf is daardoor minder belangrijk. Atypisch is dat je al op voorhand weet wie de dader is en dat ben ik nog niet vaak tegengekomen. Toch wordt door de zenuwslopende zoektocht naar de moordenaar de spanning er goed in gehouden. Verder is ook de typerende humor van Cole aanwezig die het boek wat luchtiger maakt. Tot slot beschrijft Cole ook in dit boek alles heel filmisch, waardoor je het als het ware voor je ziet, geweldig!

Ik moest eerst even wennen aan het boek, aangezien ik een type Ragdoll-boek had verwacht. Hiermee toont Cole echter wat voor veelzijdig schrijver hij is. Kortom, even wennen, maar ik heb ervan genoten! ****

Meer recensies van MarineLens