De kou kruipt je al snel in de kleren!

MarineLens 27 februari 2022
Het donker is Emma Haughton’s eerste thriller voor volwassenen en het is altijd leuk om nieuwe auteurs te ontdekken dus de nieuwsgierigheid was zeker aanwezig! Ook de cover spreekt meteen aan en schept al de sfeer voor een thriller in een geïsoleerde omgeving. Zelf vond ik het een perfect boek om te lezen in de donkere winterdagen, wanneer het koud en vroeg donker is!

Kate North is spoedarts en zit echt in een impasse in haar leven. Ze worstelt nog steeds met een trauma en ze wil er helemaal tussenuit: daarom beslist ze om als arts aan de slag te gaan op het onderzoeksstation in Antarctica. Daar hoopt ze te leren omgaan met wat er gebeurd is en afstand te kunnen nemen.

Eens daar, lijkt ze haar problemen toch niet volledig te kunnen loslaten. Er komen dikwijls flashbacks naar boven. Bovendien doen zich ook op Antarctica enkele eigenaardigheden voor die Kate aan het denken zetten. Zo stierf de vorige arts, maar hoe gebeurde dit net? Kate gaat al snel op onderzoek uit.

Dit speelt zich allemaal af in de sneeuwwitte setting van Antarctica, met een groep onbekenden die bij elkaar worden gezet. Kennen ze elkaar wel echt? Wie is te vertrouwen én vooral: wie niet?

Terwijl de verdachte gebeurtenissen zich opstapelen en de onderlinge verhoudingen steeds veranderen, komt de groep zonder stroom te zitten: geen licht, geen verwarming… Los van het feit dat hierdoor hun leven op het spel staat, vinden ook steeds meer leden van de crew de dood. Er bevindt zich dus ook een moordenaar onder de groep…

De uitzonderlijke omgeving geeft het boek absoluut een extra dimensie. Het leven in die omgeving alleen al spreekt tot de verbeelding en wakkert je zin om te (beginnen) lezen aan.

Soms stelde ik me wel de vraag of sommige zaken echt realistisch zijn en of het er daar echt zo aan toe zou gaan. Daardoor duurde het ook even eer ik volledig in het boek zat. Dit mag je echter zeker niet tegenhouden om het boek te lezen! Een donkere, onvoorspelbare setting, een mysterie, wat heb je nog meer nodig?

Meer recensies van MarineLens